Viltnemnd kjørte selv på elg

Da viltnemnda rykket ut til en elgpåkjørsel, ble det panikkbremsing på vei til skadestedet.
På vei til en elgpåkjørsel i romjula kolliderte Rolf Neby, leder av fallviltgruppa i Trysil kommune, selv med elg. Bilen fikk store skader, men Neby slapp med skrekken. (Foto: Privat)

En stor elgkolle dukket brått opp av snøkanten, og det var umulig å forhindre sammenstøt på så kort avstand. Bilen fikk store materielle skader og elgen døde momentant i kollisjonen, mens viltnemndas leder slapp med skrekken for noen uker siden.

Høyrisiko akkurat nå

- Jeg har vært involvert i rundt 500 elgpåkjørsler gjennom arbeidet i viltnemnda, men det er første gang at jeg selv har kollidert med elg, sier Rolf Neby, leder av fallviltgruppa i Trysil kommune. Hittil i vintersesongen har han og resten av gruppa håndtert rundt 30 elgpåkjørsler i kommunen. I tillegg kommer nesten like mange kollisjoner med rådyr.

Neby ble en erfaring rikere, og han skjønner godt hvorfor det å kjøre på elg er mange sjåførers store skrekk.

- Plutselig lå elgen på panseret. Frontruta knuste i kollisjonen med dyret. Skadene på bilen ble taksert til godt over 100 000 kroner, forteller Neby om den dramatiske opplevelsen i romjula.

Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If påpeker at vi er inne i en periode med høy risiko for viltpåkjørsler. Mye snø og høye brøytekanter mange steder gjør ikke situasjonen bedre.

- I tidsrommet oktober til februar skjer det betydelig flere viltpåkjørsler enn i de lyse månedene. De fleste kollisjoner elg skjer i nærheten av skog og vassdrag. Risikoen for å kjøre på elg er aller størst i skumringen og i grålysningen om morgenen, sier han.

Kontakt politiet

I det såkalte jaktåret 2016/17 ble 880 elger, 832 hjorter og 4934 rådyr registrert omkommet eller drept etter påkjørsel fra motorkjøretøy, viser tall fra Statistisk sentralbyrå og Hjorteviltregisteret.

Det hører med til sjeldenhetene at medlemmer av fallviltgrupper og viltnemnder opplever å kjøre på elg, hjort eller rådyr selv, men Rolf Nebys oppfordring er klar:

- Dersom du kolliderer med vilt må du kontakte politiet så de kan få satt i gang fallviltgruppa med å håndtere dyret som er påkjørt, enten det ligger nær bilen eller har stukket fra kollisjonsstedet med skader. Politiet har telefonnummeret 02800 over hele landet, sier Neby.

Ikke bonustap

Forsikringsselskapene er opptatt av at politi og viltnemnd blir varslet. Ved skader som oppstår ved viltpåkjørsler har de fleste forsikringsselskaper redusert eller ingen egenandel, og du slipper å få bonustap, forutsatt at du melder fra til politiet.

- I vinter er det mye snø mange steder, og elgen søker seg mot bebyggelse og der folk ferdes. Nå er det viktig å være særlig aktsom, sier Sigmund Clementz i If.

– Mitt råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør forsiktig, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg. Vær spesielt oppmerksom der det er høye brøytekanter eller snøfonner og kort avstand til skogkanten, sier han.

Fakta: Elgpåkjørsler

• Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt. Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon.
  • De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke.
  • Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe.
  • De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.
  • Ved påkjørsel av dyr er det viktig å varsle lokalt politi/viltnemnd for ikke å la skadet dyr ha unødige lidelser.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Risikoen for å kjøre på elg er størst i grålysningen eller skumringen, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If)