Søvnforeningen

Vilkårlig om søvnpasienter får hjelp

Søvnpasienter som bare skal ha tilpasset enkelt utstyr, kan havne bakerst i helsekøen igjen. Hvor du bor, avgjør hva slags hjelp du får. Nå spør Helsedirektoratet om det virkelig skal være slik, forteller fagbladet Somnus.
Søvnapné-pasienter får hjelp av en slik maske, tilkoblet en pustemaskin, når de sover. Men hvis masken ikke passer, hjelper ikke behandlingen. Riktig maske er kritisk. (Foto: Shutterstock)

Flere hundre tusen nordmenn lider av søvnapné. Det betyr at de slutter å puste når de sover.  Søvnapné som ikke blir behandlet, er i verste fall dødelig. Den vanligste behandlingen de siste årene har vært en enkel maskin som hjelper til med å holde luftveiene åpne – en CPAP. Det betyr at pasienten må sove med en pustemaske på seg; en maske som er koblet til CPAP-en.

Men ansikter er forskjellige, og ikke alle får en maske som passer på første forsøk. Spør de om hjelp til å finne en maske som passer godt, risikerer de å måtte stå ett år på venteliste.

Her er det hjelp å få
I Troms, Nordland, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland og Akershus kan den lokale behandlingshjelpemiddelsentralen tilpasse en ny maske. Alle andre steder i landet må pasienten tilbake til lege og begynne helt på nytt. Ventelisten på en søvnutredning er helt oppe i 60 uker på enkelte sykehus.

Helsedepartementet besluttet for to år siden at behandlingshjelpemidler som for eksempel CPAP-maskin og maske er en lokal sak. Det er opp til hvert enkelt helseforetak å bestemme hvordan det velger å organisere dette.

I flere fylker har dette ført til mye dårligere løsninger for alle som må ta i bruk CPAP-maskin og maske mot alvorlige søvnproblemer. Over en halv million nordmenn har diagnosen. Faren for at pasienten ikke tar i bruk utstyret hvis masken ikke passer, er stor. Ubehandlet søvnapné er en samfunnsrisiko, blant annet i trafikken.

Ikke plass i Oslo
– Vi har ikke plass eller kompetanse til å tilpasse masker. Det sier Kathrine Olsen, avdelingsleder for behandlingshjelpemidler på Oslo universitetssykehus, til Somnus, fagbladet som utgis av Foreningen for søvnsykdommer.

I Haugesund er situasjonen en helt annen. – Hvis det ikke er et medisinsk spørsmål, så prøver vi så godt vi kan å finne en maske som passer bedre, sier Siv Hilde Jansen, som er ansvarlig for CPAP-hjelp i Helse Fonna.

Går til departementet
Det er to år siden Helsedepartementet bestemte at det er de lokale helseforetakene som avgjør hvordan søvnapné-pasientene skal hjelpes. Nå må departementet se på saken på nytt, etter at Somnus avdekket forskjellsbehandlingen.

– Nå i oktober har jeg bedt om et møte med departementet for å høre hva de tenker videre, og jeg kommer til å ta med dette som et eksempel, forteller avdelingsdirektør Anne-Stina Nordmo i Helsedirektoratet til Somnus.

Marit Aschehoug
Sekretær i Søvnforeningen
Epost: sovforeningen@gmail.com

Bilder

Om Søvnforeningen

Søvnforeningen
Solheimveien 62 B
1473 Lørenskog

48 28 03 83http://www.sovnforeningen.no

Foreningen for Søvnsykdommer er en organisasjon for alle som har en søvnsykdom, for fagfolk, pårørende og andre interesserte.