Vil se fotball-VM på TV-skjermen

Det norske folk vil prioritere TV-skjermen foran mer mobile skjermer når fotball-VM i Russland starter 14. juni. Også de som skal kombinere hytteturer og/eller båtturer med å se mye VM-fotball, kommer til å satse først og fremst på TV-skjermen. Det viser en undersøkelse foretatt av Ipsos på vegne av TV-distributøren RiksTV.
Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik, registrerer at TV-skjermen fortsatt er den prefererte skjermen å se fotball-VM på

26 prosent av det norske folk sier at de kommer til å følge med på VM i fotball, mens 60 prosent sier at de ikke skal gjøre det. 14 prosent har ikke bestemt seg – og svarer at de ikke vet. Menn skal i langt større grad se på VM i fotball enn kvinner. 37 prosent av mennene sier at de skal følge VM på TV. Det er NRK og TV 2 som sitter på de norske VM-rettighetene.

Norge er ikke kvalifisert til VM i Russland, i motsetning til naboer som Island, Sverige og Danmark. 36 prosent av den norske befolkning sier at de ville ha sett mer på VM dersom Norge hadde vært kvalifisert, mens 52 prosent svarer at de ikke ville ha sett mer dersom Norge hadde spilt i Russland.

– VM i fotball blir sommerens TV-høydepunkt for mange nordmenn, og spesielt for menn i de fleste aldre. Det er heller ingen tvil om hvilken skjerm som har førsteprioritet når det handler om VM-kamper. Det er TV-skjermen, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.

Og det er fremdeles TV-skjermen som vil bli hyppigst benyttet for å se på VM i fotball denne sommeren. 64 prosent av de som skal se på VM sier at de i stor grad skal benytte TV-en. Fem prosent sier at de kommer til å benytte mobiltelefon mye, åtte prosent nettbrettet og ni prosent PC/Mac.

Blant de som skal se VM-fotball, er det kvinner i alderen 15 til 29 år som i minst grad skal benytte TV-skjermen med sine 41 prosent. Motsatt er det menn mellom 50 og 59 år som i størst grad skal bruke TV-skjermen.

De som skal være på hytta under VM i fotball, skal i stor grad se VM-fotballen på TV-skjermen. Blant de som sier at de skal se mye VM-fotball, svarer 72 prosent at de skal benytte TV-skjermen.

Også de som skal se på VM mens de tilbringer tid i båten, prioriterer TV-skjermen. Her svarer 76 prosent at de skal benytte TV-skjermen for VM-seingen.

– Det er tydelig at den tradisjonelle TV-skjermen skal brukes flittig når VM står på dagsorden også på hytta og i båten. Her er det den gode, gamle TV-en som gjelder – og som prioriteres foran mer mobile skjermer, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.

Det ser ut som det er menn mellom 15 og 29 år som skal benytte mobiltelefonen til VM-seing i størst grad, med 16 prosent. Blant de eldste vil mobiltelefonen knapt bli brukt for å se på VM – her svarer hele 71 prosent at de ikke kommer til å benytte seg av mobilen i noen grad.

Totalt deltok 1004 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt første uken i mai.