Vil samle inn 3,5 millioner til syriske barn

foto: UNICEF/Tomislav Georgie

KIWI setter ut 1400 innsamlingsbøsser i butikker over hele landet. Målet er å samle inn 3,5 millioner kroner til UNICEFs arbeid for å gi millioner av traumatiserte barn beskyttelse og spesialisthjelp.

- Vi har mer enn 3,5 millioner handler hver uke. Dersom alle gir én krone hver på bøssa, har vi nådd målet vårt, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i KIWI, som har vært signaturpartner til UNICEF siden 2010.

Sammen med Nokas, lanserte KIWI og UNICEF tidligere i år et nytt nødhjelpsamarbeid. De 629 butikkene har hatt bøsser i beredskap siden mai, og første innsamlingsaksjon ble gjennomført etter jordskjelvet i Nepal.

Seks millioner barn berørt

Krisen i Syria har vart i over fire år, og UNICEF intensiverer nå arbeidet for de syriske barna ytterligere gjennom en storstilt aksjon.

- Tolv millioner syrere er direkte berørt av krigen, og blant disse er nesten seks millioner barn. Hele to millioner syriske barn er på flukt utenfor landet, sier Merete Agerbak-Jensen, kommunikasjonssjef i UNICEF.

Hun understreker at innsamlingsaksjonen i KIWI-butikkene er et viktig bidrag i arbeidet med katastrofen.

- Vi har vært i Syria og nabolandene både før og gjennom krisen, og er der fortsatt. Gjennom forhåndslagret nødhjelp, og fordi vi har så mange støttespillere som vil være med å bidra når katastrofen rammer, har vi kunnet være tidlig ute med hjelp. Med bøsser i alle landets KIWI-butikker blir det enda enklere for folk å gi, sier Agerbak-Jensen.

- Bildene av syriske barn på flukt har gjort sterke inntrykk. Det føles riktig å kunne bruke våre butikker til å hjelpe barna, sier Aakvaag Arvin.

Sikret av Nokas

Nokas sørger for sikker henting, tømming og opptelling, før midlene uavkortet føres rett inn på UNICEFs konto. Tryggere og mer effektivt kan det ikke bli.

- Sammen med UNICEF og KIWI oppfordrer vi alle handlende til å legge én krone på innsamlingsbøssa. Én krone fra hver kunde blir enorme summer på kort tid, sier Ådne Mauritzen, kommunikasjonssjef i Nokas.

For mer informasjon:

Spørsmål til UNICEF Norge, Kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen, telefon +47 918 39 596
Spørsmål til KIWI, Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin, telefon +47 98 84 48 30
Spørsmål til Nokas AS, Kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen, telefon +47 95 20 38 83

Alle foto: UNICEF / Tomislav Georgie