Vil revolusjonere SMB-bedrifters finansieringsmuligheter

Sparebanken Vest lanserer snart Buffer, en ny, heldigital finansieringsløsning som sikrer SMB-bedrifter lån på dagen.
Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør bedriftsmarked i Sparebanken Vest og Svein Ove Kvalsund, direktør SMB i Sparebanken Vest (Foto: Sparebanken Vest)

– Produktet har fått navnet Buffer – fordi vi gir norske småbedrifter enkel og rimelig tilgang til en likviditetsbuffer som kan være akkurat det de trenger for å gripe nye vekstmuligheter, sier konserndirektør Ragnhild Janbu Fresvik i Sparebanken Vest.

Banken lanserer Buffer i samarbeid med regnskapssystemet PowerOffice Go.

Nytt bankprodukt
Fresvik understreker at Buffer er noe annet enn de tradisjonelle finansieringsproduktene.
I motsetning til factoring beholder bedriften all kontakt med sine kunder, og i motsetning til fakturakjøp trenger ikke bedriften gjøre noe aktivt eller velge selv hvilke fakturaer som finansieres. Buffer analyserer regnskapet automatisk, gir en øvre finansieringsramme, og bedriften velger selv hvor mye av bufferen som brukes. Det vil si bedre kontroll og mer fleksibilitet. Prismodellen er også mye enklere å forstå – ingen gebyrer og kun rente på det man bruker.

Heldigital prosess
– Det geniale er at Buffer gjør jobben og vurderingene automatisk. Har bedriften utestående fakturaer til kunder med god betalingsevne, kan Buffer raskt og automatisk gi tilgang til likviditet som bedriften selv velger å bruke eller ikke, sier Svein Ove Kvalsund, direktør for SMB i Sparebanken Vest.

– Buffer skal være for alle uansett bank. Det vil si at du ikke trenger å bytte bank til Sparebanken Vest. Her tenker vi nok litt som DNB da de lanserte Vipps. Gode produkter bør gjøres tilgjengelig for flest mulig, sier Kvalsund.

Samfunnsnyttig SMB-innovasjon
98 prosent av norske bedrifter er små eller mellomstore. For mange av disse er kontroll over dag-til-dag likviditeten en oppgave som både er risikabel, kostbar og tidkrevende, mens ekstra likviditet til å utnytte vekstmuligheter er en mangelvare.

– Bedriftskunder har historisk ikke har vært bortskjemte med effektive og enkle låneprosesser. I tillegg stiller bankene, også vi, ofte krav til at bedriftseiere må stille eget hus og hjem som sikkerhet for å få bedriften til å gå rundt eller vokse, sier Fresvik.

– Buffer kan bli det banebrytende låneproduktet som fjerner investeringstørken blant små og mellomstore bedrifter i Norge, sier Fresvik.

Basert på samarbeid
Buffer lanseres i samarbeid med PowerOffice Go, et raskt voksende skybasert system for regnskap, faktura, timeregistrering, reiseregninger og lønn. Systemet er for andre året på rad på topp i Regnskap Norges undersøkelse om hvilke systemer som har de mest fornøyde brukere.

Før sommeren vil Buffer lanseres nasjonalt, og i løpet av kort tid vil Buffer kobles til løsningene til flere regnskapsleverandører.

- Ny teknologi og nye rammebetingelser utfordrer bankenes tradisjonelle rolle. Sparebanken Vest har både den finansielle tyngden og erfaringen som kreves for å være en stødig og trygg samarbeidspartner, samtidig som vi har den rette størrelsen til å kunne utvikle banktjenester på lik linje med nye, konkurrerende aktører som kommer på markedet. Vi tar en aktiv rolle i utviklingen av en norsk fintech-klynge, og Buffer er et godt eksempel på hva vi ser for oss fremover, sier Ragnhild Janbu Fresvik i Sparebanken Vest.

I midten av april åpnes det for pilotkunder, som kan melde sin interesse på buffer.no.

Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør bedriftsmarked i Sparebanken Vest, tlf. 95 92 60 38
Svein Ove Kvalsund, direktør SMB i Sparebanken Vest, tlf. 99 52 28 70