MIRIS

Vil revolusjonere produktiviteten i eiendomsbransjen

Norske MIRIS lanserer en plattform basert på blokkjedeteknologi som kan revolusjonere investerings- og produktivitetsveksten i eiendomsbransjen.

To forhold kjennetegner eiendomsbransjen i dag. For det første har produktivitetsutviklingen vært elendig. I perioden 2000 til 2018 falt produktiviteten i eiendomsbransjen med 10 prosent. Samtidig økte produktiviteten i fastlands-Norge med 30 prosent, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

For det andre tar eiendomsprosjekter lang tid å utvikle, slik at investorene typisk blir finansielt låst inne i prosjektene. Og for alle som ikke er på innsiden av prosjektene er det vanskelig å vite hvordan utviklingen går.

Nå har det norske eiendoms- og teknologiselskapet MIRIS utviklet en plattform, kalt Miris X, som løser begge disse utfordringene.

– Gjennom smarte kontrakter sikrer vi at eiendomsprosjekter blir oppdelt i veldig mange små biter, og man kan investere i deler av et prosjekt. Dette har store implikasjoner for investeringsmarkedet. I tillegg vil konfliktpotensialet i hele verdikjeden reduseres. Vi dokumenterer alle «enkeltjobber» - frister, budsjetter og betalinger i blokkjeden. Enkelt sagt behøver man ikke krangle om baderomsløsningene til hele blokka, fordi man raskt ser at det var feil typer fliser som ble levert, sier Jan Gunnar Mathisen, administrerende direktør i MIRIS.

MIRIS håper løsningen vil gjenreise tilliten til eiendomsprosjekter. De smarte kontraktene vil redusere konfliktene, øke oversikten, redusere behovet for mellommenn og mest av alt tilby investorer tilgang til eiendomsprosjekter til den laveste kostnaden på markedet.

Økosystem for grønn eiendomsutvikling

Mandag 14. januar annonserte MIRIS en eksklusiv samarbeidsavtale med gigantselskapet NOKIA for å ta markedet for lokale datasentre i Norden.

Avtalen gjør det mulig for MIRIS å fange energi og varmekapasitet som skapes av de nye datasentrene, og levere dette til boliger og kontorbygg på en bærekraftig måte.

– Det nytter ikke å angripe små problemer her og der i eiendomsbransjen. Det som behøves er en revolusjon på måten å investere i eiendomsprosjekter, utvikle dem og drifte bygningene etterpå. Miris X leverer alt dette, sier Nicole Anderson, styreleder i MIRIS og ekspert på blokkjedeteknologi.

Mathisen er klar på sin visjon. Miris X vil være en industrikatalysator. Plattformen vil være en markedsplass for andre utviklere, som igjen kan nyte fordelene av blokkjedeteknologi i eiendomsbransjen.

– Det er mange som arbeider med tanker som ligner, takk og pris, det er kjennetegnet på at mange ser behovet. Men det er ingen som tenker så bredt og som har fått så god fart som oss, slår Mathisen fast.

Last ned bilde
I samarbeid med Snøhetta har MIRIS utviklet en bærekraftig datasentermodell kalt SPARK, der energien fra datamaskinene gjenbrukes som varme i byggene rundt.
Last ned bilde

Om MIRIS

MIRIS
Dr Eufemias gate 16

+47 35 52 55 50http://www.miris.no/

FAKTA OM MIRIS X:

Miris X er en teknologiplattform som bringer fordelene av blokkjedeteknologi inn i eiendomsbransjen. Den lar investorer fra hele verden investere i MIRIS portefølje med miljøvennlige eiendomsprosjekter. I tillegg digitaliserer plattformen hele byggeprosessen. Ved bruk av smarte kontrakter og blokkjedeteknologi, sikrer systemet innsyn i alle steg. Verifiserbare transaksjoner kan bli gjennomført direkte i systemet, uten bruk av dyre mellomledd. Løsningen er utviklet av eiendoms- og teknologiselskapet MIRIS, som nylig inngikk et partnerskap med NOKIA for å utvikle mindre datasentre i Norden sammen.

Les mer om samarbeidet med NOKIA: https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2019/01/29/miris-selects-nokia-airframe-open-edge-technology-to-deploy-sustainable-edge-data-center-networks-across-nordic-region/