Vil ikke lengre hete helsesøster – nå blir de helsesykepleiere

Tittelen helsesøster går ut og inn kommer helsesykepleier. Det ønsker styret i Landsgruppen av helsesøstre i Norsk sykepleierforbund. Nå skal helseministeren få siste ord i saken.

– Det er gledelig at vi nå kan samle oss bak en ny kjønnsnøytral tittel. Helsesøster er en tittel som i liten grad reflekterer fagkompetansen Det er ikke tydelig at helsesøstre er sykepleiere med spesialutdanning, sier leder for Landsgruppen av helsesøstre i NSF, Kristin Sofie Waldum-Grevbo.

Det var landsmøtet i Norsk Sykepleierforbund som i 2015 vedtok at det skulle arbeides for kjønnsnøytrale titler for spesialsykepleiere. Flere politikere, ulike ungdomsorganisasjoner og Likestillingsombudet har også ment at tittelen bør endres. Barne - og likestillingsministeren har invitert NSF til et møte i juni for å drøfte kjønnsnøytrale titler i helse- og omsorgssektoren for å motvirke kjønnstradisjonelle utdannings- og yrkesvalg.

– Flere steder i landet er allerede andre titler tatt i bruk, som for eksempel helserådgiver og helsebror. Nå er vi blitt enige om å stå samlet bak forslaget om helsesykepleier. En arbeidsgruppe har vurdert både faglige, juridiske, politiske, språklige og praktiske konsekvenser av tittelendringen, sier Waldum-Grevbo etter vedtaket i styret i landsgruppen.

Nå skriver landsgruppens leder og NSFs forbundsleder Eli Gunhild By brev til helseminister Bent Høie der de anbefaler helsemyndighetene å vedta endringen. >

– Det er til syvende og sist de som må beslutte innføringen av ny tittel, sier Waldum-Grevbo.

Leder for Landsgruppen av helsesøstre i NSF, Kristin Waldum-Grevbo (tlf. 412 20 977)

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 360 000 medlemmer Norges nest største hovedorganisasjon for arbeidstakere.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.