Aktiv mot kreft

Vil ha trening inn i kreftbehandlingen

Trening bedrer behandlingsresultatet, og reduserer bivirkninger og senskader etter kreftbehandling. Likevel er ikke trening en del av pasientforløpene helsetjenesten tilbyr norske kreftpasienter. Det vil Aktiv mot kreft endre.
Fra venstre: Karoline Dyhre Breivang, Yngvar Andersen og Bente Skari

I anledning Verdens kreftdag i dag samlet Aktiv mot kreft pasienter, helsepersonell, politikere og andre entusiaster på Pusterommet på Bærum sykehus for å ta en treningsøkt mot kreft. Hensikten var å løfte frem viktigheten av trening og fysisk aktivitet som en del av kreftbehandlingen. Treningsøkten ble ledet an av treningsguru Yngvar Andersen, tidligere langrennsløper og olympisk mester Bente Skari og tidligere håndballspiller og Mesternes Mester-deltaker Karoline Dyhre Breivang.

- Effekten av fysisk aktivitet under kreftbehandling og samfunnsgevinster i hundremillionersklassen er godt dokumentert. Vi vil ha trening inn i kreftbehandlingen, sier daglig leder i Aktiv mot kreft Helle Aanesen.

Bedre effekt av behandlingen og bedre livskvalitet

En kreftdiagnose og behandlingen er en stor belastning både fysisk og psykisk. Mange kreftpasienter opplever usikkerhet og angst. Forskning viser at tilpasset fysisk aktivitet reduserer bivirkninger og gir bedre effekt av kreftbehandling.

- Fysisk aktivitet gir livsmot og kraft i gjennom hele livet. Det gjør det enklere å mestre vanskelige situasjoner, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud som deltok på treningen.

I regjeringens «Nasjonal kreftstrategi 2018-2022» løftes trening frem, og det skal utarbeides en veileder for fysisk aktivitet og trening, tilpasset den enkelte kreftpasient i behandlingen.

- Dette er veldig bra, men politikere og helsemyndigheter må vise handling. De må vise at de virkelig forstår hvor viktig tilpasset trening er for behandlingsresultat og livskvalitet, sier Helle Aanesen.

Trening gir samfunnsverdi

Mer enn 30 000 mennesker i Norge får kreft hvert år. Medisinske fremskritt og nye behandlingsmetoder gjør at stadig flere blir friske. Mer enn 250 000 mennesker er blitt friske eller lever med sin kreftsykdom.

Aktiv mot kreft har siden 2008 jobbet for å tilrettelegge for trening som behandlingstilbud. Det er etablert Pusterom på 16 norske sykehus. Der kan kreftpasienter, under kyndig veiledning, trene under og etter kreftbehandling, Aktiv mot kreft har utdannet 400 AKTIVinstruktører til dette.

Treningstilbudet koster om lag 27 000 kroner per bruker, mens gjennomsnittlig nytteeffekt er om lag 42 500 kroner. Dersom 1 av 3 kreftpasienter hadde benyttet tilbudet viller samfunnsnytten utgjort 170 millioner kroner (Oslo Economics 2018).

- Dette viser at vi må få gjort noe nå! Trening er godt for hvert enkelt menneske, samtidig som det er god samfunnsøkonomi, sier Yngvar Andresen, ambassadør for Aktiv mot kreft og «treningsentusiast».

Helle Aanesen
Epost: helle@aktivmotkreft.no

Fra venstre: Karoline Dyhre Breivang, Yngvar Andersen og Bente Skari
Bård Hoksrud
Karoline Dyhre Breivang
Helle Aanesen
Yngvar Andersen

Om Aktiv mot kreft

Slemdalsveien 72

23 89 64 88http://www.aktivmotkreft.no

Aktiv mot kreft

Aktiv mot kreft er en privat stiftelse som arbeider for å få fysisk aktivitet inn som en del kreftbehandlingen. Stiftelsen arbeider med å etablerer treningssentre på kreftsykehus i Norge (Pusterom), støtter forskning på fysisk aktivitet og kreft og utdanner AKTIVinstruktører i samarbeid med Norges Idrettshøgskole og Oslo universitetssykehus. Stiftelsen jobber også internasjonalt, i USA og Etiopia.

Bristol-Myers Squibb er sponsor til World Cancer Day og en av viktige bidragsytere for å muliggjøre Aktiv mot kreft sin visjon.

Følg pressemeldinger fra Aktiv mot kreft

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aktiv mot kreft på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Aktiv mot kreft