Vil ha Blipp som kulturminister

Unge nordmenn vil heller ha TV 2-profilen Stian Blipp som kulturminister enn dagens statsråd Linda Hofstad Helleland. Samtidig er Lothepus landsbygdas ministerfavoritt.

Stian Blipp. FOTO: TV 2 /Fred Jonny

Dette kommer frem i en fersk undersøkelse Opinion har gjort på vegne av spillselskapet ComeOn!

Undersøkelsen viser at det er dobbelt så mange av landets yngste velgere (18-29 år)  som foretrekker TV 2-yndlingen Blipp (18%) som kulturminister fremfor Høyres nåværende statsråd Helleland (9%).

- Det er oppsiktsvekkende funn. Spesielt med tanke på at Hofstad Helleland er en relativt ung politiker som både i form og innhold forsøker å appelere til yngre målgrupper. For all del, Stian Blipp er flink både som musikalartist og på TV-skjermen, men at såpass mange mener han vil være en bedre kulturminister enn Helleland er veldig overraskende, sier analytiker i ComeOn!, Frank Porturas.

Flere kjente navn fra sport og kultur er blitt testet opp mot kjente kulturpolitikere som nevnte Helleland og Arbeiderpartiets Mina Gerhardsen.

- Trenden er at folk over 40 år og de med høyeste utdanning er mest positive til "ordentlige" politikere som kulturminister. At 15 % av vestlendingene gjerne vil ha Stian Blipp bør vel ikke være noen stor overraskelse, men at 10 % av folk i Nord-Norge vil ha Therese Johaug som  kulturminister og 12 % av de som bor på landsbygda vil ha Lothepus som statsråd er jo ganske kuriøst, sier analytiker Porturas.

Totalt viser undersøkelsen at nåværende kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) er folks foretrukne valg av alternativene som ble presentert. 23 % ønsker Helleland som kulturminister også etter valget. Mina Gerhardsen (AP) er ønsket av 11 %, mens Stian Blipp (TV 2) har 9 % oppslutning.

Vil på date med Siv

Undersøkelsen avslører også at finansminister Siv Jensen er den partilederen nordmenn helst vil ha et stevnemøte med.

FrPs Jensen (14%) er vesentlig mer attraktiv enn sine nærmeste konkurrenter, Rødts Bjørnar Moxnes (10%), APs Jonas Gahr Støre (9%) og Høyres Erna Solberg (9%).

- Det er ikke veldig overraskende at Siv er det mest attraktive datingvalget blant nordmenn. Hun polariserer, og tilhengerne hennes er svært lojale. I likhet med Fremskrittspartiet er Siv svært populær blant "sine egne". At hun fremstår faglig dyktig, samtidig som hun snakker et folkelig språk, teller nok heller ikke negativt i denne sammenhengen, sier ComeOn!s analytiker.

- Hvem vil nordmenn minst ha et stevnemøte med?

- Det spørs nok om ikke Rasmus Hansson (1%) og Trine Skei Grande (1%) bør gå på date med hverandre... Miljøpartiet De Grønne og Venstre kan kanskje finne litt felles romantikk basert på klimapolitikken?

ComeOn!s undersøkelse gir imidlertid ikke bare positive svar for Siv Jensen. Hun topper nemlig lista over hvem nordmenn tror minst på av landets partiledere (28%) og Fremskrittspartiet er dèt partiet flest nordmenn aldri vil gi sin stemme til (34%).

- Igjen så er det polariseringen som slår ut. Siv og FrP er ganske enkelt best likt - og dårligst likt, kommenterer Porturas.

Undersøkelsen viser også at helse (26%) og arbeidsliv (21%) er de viktigste sakene for nordmenn i valgkampen.

Talsmann, ComeOn! Norge
tlf: 951 54 561