Vil gjøre fjellturen tryggere for turister

23.5.2016 13:27 | Innovasjon Norge

Stadig flere turister oppsøker vill og vakker norsk natur. Vi ønsker at alle får en fantastisk utendørsopplevelse – før de reiser trygt og like hele hjem igjen. Derfor har flere store norske reiselivsaktører gått sammen om å utvikle et nytt kreativt konsept for å sette større fokus på sikkerhet i fjellet.

På kanten av stupet! Eller med føttene godt plantet på en spesiallaget plakat - som jo er mye tryggere. Foto: Kjersti Vangerud / visitnorway.com
Presentasjon av #Besafie

Fjellvettreglene danner bakteppet for konseptet som har fått navnet #besafie, og målet er å få alle som ferdes ute i naturen til å tenke sikkerhet og ta riktige forhåndsregler. Det nyutviklede konseptet gir turister mulighet til å ta det som er en tilsynelatende farlig selfie i en tryggere setting – og poste det i sosiale medier med hashtagen #besafie.

Det er første gang det kjøres en kampanje som dette på verdensbasis.

Ikke verdt å dø for en selfie

Fjoråret ble et år som blant annet skal bli husket for en økning i farlige selfie-situasjoner. Fra hele verden har det blitt rapport om store personskader og dødsfall knyttet til selfier tatt i farlige situasjoner – der målet har vært å få det perfekte turbildet. I løpet av de neste ukene inntas den norske fjellheimen igjen av opplevelseshungrige turister.

- Det er ikke farlig å være turist i Norge. De fleste av våre gjester har fantastiske opplevelser i norsk natur, men vi ser dessverre en økning i ulykker knyttet til aktiviteter i naturen. Hvert år utfører Røde Kors om lag 1000 redningsoperasjoner i hele Norge, et tall som har tredoblet seg i løpet av de siste ti årene. Bare vandreturen til Trolltunga forårsaket 23 redningsoperasjoner i 2015. Mange av ulykkene som skjer utendørs kan unngås om turistene tar sine forhåndsregler, og vi håper framover å se en endring i denne dystre statistikken og forhåpentligvis vil #besafie-kampanjen bidra til det, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Hva består #besafie-kampanjen av?

• Vi har utviklet gulv- og vegg-installasjoner som vil bli plassert ut på en rekke turistdestinasjoner i Norge. Her kan turister ta en selfie (eller safie som vi gjerne kaller det) i trygge omgivelser. Tagges disse med #besafie kan de bli vist på nettsiden besafie.visitnorway.com sammen med de ni fjellvettreglene.
  • Fjellvettreglene vil bli vist på en rekke sider under Visitnorway.com-paraplyen i tiden framover – og klikker man på disse kommer man også til besafie.visitnorway.com

#besafie er en kampanje utviklet i samarbeid mellom Innovasjon Norge/Visitnorway, Røde Kors, DNT og NHO Reiseliv.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Haaken Christensen, fagspesialist naturbasert reiseliv,  tlf. 997 97 600

Spørs om disse to fyrene hadde vært like avslappet om de hadde møtt denne elgen på kloss hold i skogen. Men med en #besafie-installasjon er det trygt å ta selfie. Foto: Alex Asensi / visitnorway.com