Samferdselsdepartementet

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer

Del

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet om utarbeide et forslag til forvaltningsregime for vei- og jernbanesektorens infrastruktur som kan benyttes til fremføring av ekomnett. Departementet ber om at forvaltningsregimet bør inneholde bestemmelser/retningslinjer om:

  • Prosedyrer som sikrer en åpen og transparent utlysning av anleggsbidrag til eksempelvis trekkerør i forbindelse med oppgradering eller utbygging av nye traseer
  • Beregning av kostnadsorienterte priser og andre vilkår for tilgang
  • Kartlegging av informasjon om og tilgjengeliggjøring av infrastruktur

Bedre samordning ved gjennomføring av infrastrukturprosjekter
Bygge- og anleggskostnader kan utgjøre så mye som 80 prosent av totalkostnaden ved etablering av ekomnett. Denne kostnaden kan reduseres betydelig gjennom bruk av eksisterende infrastruktur og egnede føringsveger. Bane NOR og Statens Vegvesen eier og disponerer infrastruktur som kan vær egnet for framføring av ekomnett – blant annet trekkerør, kulverter og stolper. Denne infrastrukturen er primært etablert og utviklet for eget bruk, men tilbys i ulik utstrekning til eksterne aktører som leverer elektroniske kommunikasjonsnett.

Det er et potensial for et mer systematisk opplegg når det gjelder hvilke tilbydere av ekomnett som blir spurt og hvilke priser og vilkår som blir tilbudt ved utbygging og oppgradering av vei og bane.   

Forslaget til forvaltningsregimet skal være oversendt Samferdselsdepartementet innen 1. desember i år. 

Regjeringen la tidligere i sommer fram forslag til nye regler for å gjøre det enklere og rimeligere å legge fiberkabler i veigrunnen. Sammen med blant annet det nye forvaltningsregimet vil forslaget legge til rette for økt digitalisering av Norge og mer forutsigbare rammebetingelser for alle ledningsaktører. 

For flere opplysninger – se:

  • Brev av 2. august 2017 fra Samferdselsdepartementet til Vegdirektoratet og Jernbanedirektoratet
  • Pressemelding av 6. juni 2017 fra Samferdselsdepartementet om forslag til nye regler for å gjøre det enklere og rimeligere å legge fiberkabler i veggrunnen 

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet går for to indre korridorer i videre planlegging av E39 Lyngdal vest - Sandnes3.8.2018 12:03Pressemelding

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom