Va Marketing LTD

Vil forbrukslånveksten bremse når gjeldsregisteret kommer?

Da Finanstilsynet i fjor innførte nye retningslinjer for forbrukslån som et ledd i å forsøke å bremse veksten i nordmenns stadig økende forbruksgjeld, var det mange som trodde det skulle bli vanskeligere å ta opp et forbrukslån. Dette viste seg imidlertid ikke å stemme.

Regjeringen har gitt to selskaper gjeldsregister-konsesjon og håper at låneveksten snart bremser.

Derfor har Finanstilsynet utarbeidet et forslag til en forskriftsregulering, som for tiden er under behandling av Finansdepartementet. Flere av bankene og finansinstitusjonene som tilbyr forbrukslån til det norske folk har nemlig slurvet med å etterfølge retningslinjene. Håpet er derfor at en forskrift med hjemmel i loven, og dermed med langt sterkere sanksjonsmuligheter, vil hjelpe på den negative låneveksten.

Maks fem ganger inntekt

I retningslinjene, som nå kan bli en forskrift i stedet, står det blant annet at man ikke kan ha en total gjeld, inkludert gjeld på bolig, bil, studier og forbruksgjeld, som overstiger fem ganger bruttoinntekten din. Du skal dessuten uten nevneverdige problemer tåle en renteøkning på fem prosent. I retningslinjene står det også at du ikke skal kunne ta opp et forbrukslån med en nedbetalingstid som overgår fem år. Unntaket er hvis forbrukslånet skal brukes til å refinansiere et eldre lån. Da kan du få den samme nedbetalingstiden på det nye lånet som du hadde på lånet du skal refinansiere sier .

To selskaper med gjeldsregister-konsesjon

Regjeringen har gitt selskapene Evry og Finans Norge konsesjon til å innhente gjeldsinformasjon fra norske låntakere. Evry skal drive denne virksomheten gjennom selskapet med det selvforklarende navnet Gjeldsregisteret AS, mens Finans Norge har opprettet selskapet Norsk Gjeldsinformasjon AS til oppgaven sier Evry til forbrukerportalen Finanstopp.no

Noe av problemet med dagens situasjon er at de ulike bankene og finansinstitusjonene ikke har mulighet til å sjekke om det søkere oppgir som annen gjeld stemmer med virkeligheten. De kan bare sjekke kredittscoren din hos kredittopplysningsbyråene og om du har en betalingsanmerkning registrert på deg. Mye tyder derfor på at det nye gjeldsregisteret vil gjøre det vanskeligere å ta opp et forbrukslån du egentlig ikke har råd til å betjene.

Etterlyser mer fleksibilitet

Bankene og finansinstitusjonene selv ønsker en forskrift velkommen, selv om noen av dem etterlyser mer fleksibilitet, da særlig med tanke på reglene for maksimal nedbetalingstid på lånet på fem år. Mange tar opp et forbrukslån for å refinansiere annen gjeld, og flere av disse vil få problemer med å betjene månedsutgiftene hvis nedbetalingstiden ikke kan overstige fem år. En løsning kan være at forbrukslånforskriften blir lik boliglånsforskriften, slik at låntakeren selv kan bestemme om lånet skal være et annuitetslån eller et serielån.

Myndighetene håper den nye forskriften og innføringen av et gjeldsregister sammen vil klare å bremse låneiveren til det norske folk. Noe som absolutt er nødvendig, da forbruksgjelden til nordmenn selv etter innføringen av de nye retningslinjene i fjor har økt med rundt 13 prosent. Den totale forbruksgjelden var på over 106 milliarder kroner ved utgangen av 2017. Her snakker vi med andre ord ikke om småpenger.

Bilder

Om Va Marketing LTD

Va Marketing LTD
Kristian Augusts gate 12
0164 Oslo

FinansTopp er en forbrukerportal med dyptgående artikler innen privatøkonomi. Vårt mål er å gjøre det enklere for alle å velge bank- og finanstjenester. På FinansTopp.no vil du finne alt du trenger å vite for å finne forbrukslån eller kredittkort for deg og din økonomiske situasjon.

Følg saker fra Va Marketing LTD

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Va Marketing LTD på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.