Vil bytte ut røyken med damp

I løpet av våren vil sannsynligvis forskriftene for salg og markedsføring av e-sigaretter være klare. Etter en seks måneders registreringsperiode, åpner det endelig opp for salg i Norge. Det norske selskapet Nordic Light står klare til å kapre markedsandeler. – 1 av 10 nordmenn røyker daglig, mens det er over en milliard røykere i verden. Tobakk dreper og alle bør slutte. E-sigaretter er det mest effektive røykesluttproduktet i verden, sier daglig leder Norvald Heidel i Nordic Light.

Selskapet har hentet inn den beste kompetansen på områdene e-sigaretter, røykeslutt, konseptutvikling, design og produksjon for å tilby et norsk kvalitetsprodukt som skal erstatte den helseskadelige sigaretten. Daglig leder Norvald Heidel i Nordic Light er entusiastisk på vegne av alle som sliter med å stumpe røyken.– Det er helt unødvendig at mer enn 5 000 nordmenn dør hvert år, fordi de ikke klarer å stumpe røyken. Vi klarer tross alt å sende en el-bil rundt solen, men det er fortsatt nærmest umulig å få folk til å slutte å røyke. Nå har vi teknologien og kunnskapen som kan få røykere til å slutte med tobakk, sier Heidel.

Beholder vanen og helsa
– Det å kvitte seg med vanen er ofte det vanskeligste. Dette er noe av årsaken til at det i Norge alene omsettes tobakk for 23 milliarder kroner årlig. På verdensbasis omsettes det tobakk for over 500 milliarder dollar hvert år. Vi har laget et produkt som kan minne om en vanlig sigarett i utseende og funksjonalitet, som dekker røykernes behov, men som er langt mindre farlig enn tobakksigaretter og langt mer effektivt enn eksisterende røykesluttprodukter, sier Heidel.

Vil eliminere tobakksskader
– Vårt mål er å spare verden for milliardbeløp. Flest mulig bør stumpe røyken, og om de ikke klarer det, er e-sigaretten det beste produktet for røykeslutt. Det er til det beste for den enkelte og for samfunnet, sier han.

De samfunnsøkonomiske kostnadene ved røyking i Norge er beregnet til å være på et sted mellom 8 til 80 milliarder kroner per år. Det viser utregninger gjort for Helsedirektoratet. I det laveste anslaget inngår kun kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig død. I det høyeste anslaget inngår også en økonomisk verdsetting av 150-180 000 tapte leveår. (Kilde: Samfunnsøkonomiske kostnader av røyking, 2010. Helsedirektoratet)

Fakta om e-sigaretter
Bruk av e-sigaretter omtales ofte som «damping». Internasjonalt har e-sigaretter vokst med 20 prosent i året fra 2008, til US$ 12 milliarder i 2017, og er med det en av verdens raskest voksende industrier.

Det er cirka 150 000 personer som bruker e-sigaretter i Norge i dag, disse handler til eget forbruk over nett eller ved grensehandel.

Nordic Light Norway AS