Viktige tips til nordmenn som skal leie bil i ferien
Leiebil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet i sommerferien. Dette har FINN, Forbrukerrådet og Forbruker Europa lyst til å gjøre noe med, og har derfor utviklet 15 leiebilvett-regler som bør leses før man booker leiebil.
(Leiebilvett-reglene ligger vedlagt under “dokumenter” nederst i PM, samt på FINN reises nettsider).
- Leiebilvett-reglene er noen enkle praktiske råd som skal gjøre deg best mulig forberedt når du leier bil, og hjelpe deg til å ta de riktige valgene. Rådene er knyttet opp mot de ulike fasene ved det å leie bil, som bestilling, henting i skranken, underveis i leieperioden og ved levering av leiebilen. Målet vårt er at det skal oppleves trygt og enkelt å leie bil, samtidig som du sparer penger. Vi er opptatt av at de som leier bil via FINN får en best mulig opplevelse gjennom hele prosessen, sier Eirik Norman Martinsen i FINN reise.
Også Forbrukerrådet oppfordrer nordmenn til å være litt ekstra obs når de skal leie bil i ferien.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Bestill mest mulig på forhånd
Ifølge Eirik Norman Martinsen i FINN reise, kan man unngå unngå de klassiske “leiebil-fellene” ved å være ekstra oppmerksom når man skal booke bil, og særlig ved henting og levering.
- Nå er det heldigvis sånn at de aller aller fleste leieforhold forløper uten problemer. Vi ser likevel et stort oppsving i mottatte henvendelser om leiebil i sommerperioden, som i all hovedsak gjelder henting av bilen når vi ankommer feriemålet. Vårt ønske er selvfølgelig å hjelpe våre kunder og gjøre dem godt forberedt på hva de kan møte for å forhindre uønskede situasjoner. Da er det viktig å kjenne til noen av de klassiske "leiebil-fellene" du fort kan havne i. Det beste rådet vi kan gi er å bestille mest mulig på forhånd, og at du setter deg godt inn i hva du er dekket for og faktisk trenger før du henter bilen i leiebilskranken.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Klagetoppen på leiebil hos Forbrukerrådet:
- Forsikringer: Kjøp av leiebilforsikringer som forbrukerne ikke vedkjenner seg troner statistikken vår.
- Skader: Mest klager på påståtte skader, men også at leiebilselskapet har krevd for mye på grunn av skade (som forbruker vedkjenner seg).
- Dyrere bil: Klager på at de blir tilbudt oppgradering, men ikke informert om at det koster penger
- Drivstoff/ bøter/ parkeringsgebyr: Belastninger i ettertid. Klagene gjelder både at de ikke vedkjenner seg utgiften, eller at de synes leiebilselskapet har sitt gebyr er for høyt.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik Norman MartinsenForretningsutvikler - FINN reise
Tel:+47 958 56 502eirik.martinsen@finn.noAdéle Cappelen BlystadKommunikasjonsrådgiver - FINN.no
Pressekontakt
Bilder
Dokumenter
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.
Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser).
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
FINN kåret Årets inkluderende jobbannonse11.4.2024 11:23:43 CEST | Pressemelding
Prisutdeling for rekrutteringsbransjen; - Vinneren utfordrer den konvensjonelle forståelsen av mangfold og inkludering, ved å understreke at det ikke finnes en universell oppskrift.
Bruktundersøkelsen 2024 - vi kjøper færre klær og mer brukt!4.4.2024 08:58:37 CEST | Pressemelding
En skikkelig gladnyhet for miljøet! Ikke bare kjøper vi klær sjeldnere enn før, men når vi først unner oss noe, kjøpes dette brukt i større grad enn før. Kvinner leder an i gjenbruksrevolusjonen og det er de unge som er mest bevisste på fordelene ved å kjøpe brukte klær.
- Mangler 10-15.000 utleieboliger i Norge i dag23.3.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Prisene i Oslo har økt med nesten 30 prosent på tre år: - Det finnes ingen rask løsning på problemet, sier FINNs boligekspert.
Selg bilen din nå!20.3.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
I fjor var det overskudd av biler på bruktbilmarkedet, men denne situasjonen har endret seg. Tilbud og etterspørsel er nå i bedre balanse, men vi beveger oss nå mot en situasjon hvor det blir mangel på brukte biler i Norge.
Nå kan du sjekke hva du bør få i lønn6.3.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
FINN jobb har lansert splitter ny lønnssammenligningstjeneste, som skal bidra til økt transparens og rettferdighet i jobbsøkeprosesser: - En stor milepæl for oss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom