VirkeVirke

Viktig sommerhandel i Agderfylkene

Sommerhandelen er svært viktig for Agder-fylkene. Aust-Agder er det fylket i landet der juli og august betyr mest for butikkene. Vest-Agder følger på tredjeplass.

Sommeren er en viktig periode for norsk handel, men det er store forskjeller mellom fylkene i Norge. For Agder-fylkene er sommeromsetningen særlig viktig.

– Hele 19,8 prosent av årsomsetningen i Aust-Agder, skjer i månedene juli og august, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Forskjeller mellom kommunene

– I Risør kommune utgjør sommerhandelen hele 24,9 prosent av årsomsetningen, mens den i Tvedestrand stod for 23,4 prosent av omsetningen i 2017, sier Stende og slår fast at hver tredje kommune i både Aust-Agder og Vest-Agder, utgjorde sommerhandelen mer enn en femtedel av årsomsetningen, fortsetter han.

Sommerhandelen i Vest-Agder utgjorde 18,1 prosent av årsomsetningen og har størst betydning i Lindesnes kommune der omsetningen i juli og august i fjor stod får 21,6 prosent av årsomsetningen. Tett fulgt av Mandal og Lyngdal med 20,8 prosent.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.