VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Trøndelag

Del

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Trøndelag ble det i fjor handlet for vel syv milliarder kroner (eks mva) i juli og august.

Det handles vesentlig mer i tidligere Sør-Trøndelag enn i tidligere Nord-Trøndelag. Mens butikkene sør i det sammenslåtte Trøndelag omsatte for vel fem milliarder kroner i juli og august i fjor, ble det i samme periode handlet for vel to milliarder kroner nord i fylket.

– Det er også store lokale forskjeller innad i de to tidligere fylkene, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Sør-Trøndelag

Butikkene i tidligere Sør-Trøndelag fikk i fjor 17,4 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Roan, Holtålen og Snillfjord er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 24,2, 22,6 og 21,9 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast.

Sommerhandelen utgjør mer enn en femtedel av årsomsetningen i ytterligere syv av kommunene i tidligere Sør-Trøndelag.

Nord-Trøndelag

Butikkene i Nord-Trøndelag fikk i fjor 18 prosent av omsetningen sin i juli og august. I fire av fylkets 21 kommuner utgjorde sommerhandelen mer enn en femtedel av årsomsetningen, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

– I tidligere Nord-Trøndelag har sommerhandelen størst betydning for butikker i Namsskogan kommune, der omsetningen i juli og august utgjorde hele 26,7 prosent av årsomsetningen. I kommunene Leka, Flatanger og Frosta stod sommerhandelen for henholdsvis 24,2, 22,7 og 21,7 prosent av årsomsetningen, sier Stende.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsensgate 90
0230 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 20 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet. Virke mener virksomheter lykkes best når verdiene skapes i samspill mellom arbeidsgiver og medarbeider.

Følg saker fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom