VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Troms

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Troms ble det i fjor handlet for vel 2,7 milliarder kroner (eks mva) i juli og august.

Butikkene i Troms fikk i fjor 17,3 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.

Store variasjoner mellom kommunene

– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Kvænangen og Torsken er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 23,6 og 23 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast. I Tranøy kommune utgjorde sommerhandelen 22,2 prosent av årsomsetningen.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.