Viktig sommerhandel for turistkommuner i Troms
Butikkene i Troms fikk i fjor 17,3 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.
Store variasjoner mellom kommunene
– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.
– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Kvænangen og Torsken er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 23,6 og 23 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast. I Tranøy kommune utgjorde sommerhandelen 22,2 prosent av årsomsetningen.
Feriefolket viktig for distriktsbutikkene
Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.
– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.
– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.
Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom