VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Rogaland

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Rogaland ble det i fjor handlet for nesten 6,5 milliarder kroner (eks mva) i juli og august.

Butikkene i Rogaland fikk i fjor 16,3 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

– Dette er ikke spesielt høyt, men det er store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. I kommunene Kvitsøy og Forsand utgjorde sommerhandelen 21,8 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, mens den utgjorde 21,4 prosent i Finnøy kommune, slår Stende fast.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.