VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Hedmark

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Hedmark ble det i fjor handlet for vel tre milliarder kroner i juli og august.

Hedmarksbutikker fikk i 2017 17,6 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.

Store variasjoner mellom kommunene

– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Folldal og Engerdal er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 25,6 og 25,4 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.