VirkeVirke

Viktig sommerhandel for turistkommuner i Finnmark

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Finnmark ble det i fjor handlet for vel 1,2 milliarder kroner (eks mva) i juli og august.

Butikkene i Finnmark fikk i fjor 18,2 prosent av omsetningen sin i juli og august og i fem av kommunene i fylket stod sommerhandelen for mer enn en femtedel av årsomsetningen, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

Store variasjoner mellom kommunene

– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Kvalsund og Loppa er de fremste eksemplene, der omsetningen i juli og august i fjor stod for 22,3 prosent, slår Stende fast. I Porsanger og Måsøy utgjorde sommerhandelen henholdsvis 21,3 og 20,8 prosent.

Feriefolket viktig for distriktsbutikkene

Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.