Samferdselsdepartementet

Viktig skritt videre for E39 Rogfast

Del

- I dag tar vi et viktig skritt videre for å realisere ferjefri E39 over Boknafjorden. Nå fremskynder vi arbeidet med kvalitetssikring av prosjektet, slik at det raskere kan komme til stortingsbehandling. Infrastrukturvedlikehold og -bygging er viktig for å binde landet sammen og sikre sysselsetting.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at konsulentgrupperingen Atkins og Oslo Economics, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skal gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E39 Rogfast i Rogaland.

Korter ned på planleggingstiden
Kvalitetssikringen er en del av grunnlaget for regjeringens arbeid med sikte på at forslag til utbyggings- og finansieringsplan for prosjektet kan legges fram for Stortinget i løpet av høsten 2016. 

- Normalt skal man vente med KS2-arbeidet til siste reguleringsplan er på plass. Nå starter vi opp tidligere, og lar dermed flere prosesser skje parallelt. Det gjør det mulig å spare mange måneder i forhold til vanlige prosesser, sier samferdselsministeren.

Mer midler til vei og jernbane på Vestlandet
- Dette skjer samtidig som regjeringen har økt bevilgningene til jernbane- og veivedlikehold og igangsatt flere veiprosjekter på Vestlandet. Budsjettet til Statens vegvesen region vest har økt med 1 500 millioner kroner siste år. Jærbanen og Sørlandsbanen skal vedlikeholdes for 355 millioner kroner. Nå er det mange kontrakter på vei ut i markedet. Dette er en følge av at bevilgningene til vedlikehold for vei og jernbane nesten er doblet på to budsjetter, sier Solvik-Olsen. 

Rogfast - verdens lengste og dypeste veitunnel
Prosjektet E39 Rogfast omfatter kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune, og vil bli om lag 27 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy. E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen, med laveste punkt på om lag 390 meter under havoverflaten, vil også bli den dypeste veitunnelen i verden.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Byvekstavtaler: Startskudd for spleiselag som kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag14.2.2018 13:24Pressemelding

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 20198.2.2018 12:31Pressemelding

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom