Samferdselsdepartementet

Viktig skritt videre for E39 Rogfast

26.2.2016 20:33 | Samferdselsdepartementet

Del

- I dag tar vi et viktig skritt videre for å realisere ferjefri E39 over Boknafjorden. Nå fremskynder vi arbeidet med kvalitetssikring av prosjektet, slik at det raskere kan komme til stortingsbehandling. Infrastrukturvedlikehold og -bygging er viktig for å binde landet sammen og sikre sysselsetting.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at konsulentgrupperingen Atkins og Oslo Economics, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skal gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E39 Rogfast i Rogaland.

Korter ned på planleggingstiden
Kvalitetssikringen er en del av grunnlaget for regjeringens arbeid med sikte på at forslag til utbyggings- og finansieringsplan for prosjektet kan legges fram for Stortinget i løpet av høsten 2016. 

- Normalt skal man vente med KS2-arbeidet til siste reguleringsplan er på plass. Nå starter vi opp tidligere, og lar dermed flere prosesser skje parallelt. Det gjør det mulig å spare mange måneder i forhold til vanlige prosesser, sier samferdselsministeren.

Mer midler til vei og jernbane på Vestlandet
- Dette skjer samtidig som regjeringen har økt bevilgningene til jernbane- og veivedlikehold og igangsatt flere veiprosjekter på Vestlandet. Budsjettet til Statens vegvesen region vest har økt med 1 500 millioner kroner siste år. Jærbanen og Sørlandsbanen skal vedlikeholdes for 355 millioner kroner. Nå er det mange kontrakter på vei ut i markedet. Dette er en følge av at bevilgningene til vedlikehold for vei og jernbane nesten er doblet på to budsjetter, sier Solvik-Olsen. 

Rogfast - verdens lengste og dypeste veitunnel
Prosjektet E39 Rogfast omfatter kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune, og vil bli om lag 27 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy. E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen, med laveste punkt på om lag 390 meter under havoverflaten, vil også bli den dypeste veitunnelen i verden.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom