Viktig melding til de som bruker Nifedipin-ratiopharm retardtab 20 mg som erstatning for Adalat Oros 20 mg

Det har blitt kommunisert fra Alliance Healthcare til apotek at legemiddelet, Nifedipin-ratiopharm retardtab 20 mg, tilsvarer Adalat Oros 20 mg. Dette er ikke tilfelle. De som fikk utlevert Nifedipin-ratiopharm retardtab 20 mg i stedet for Adalat Oros forrige gang de hentet medisinen sin bes kontakte lege.

Disse to tablettene er utviklet etter ulike depotprinsipper og har derfor ulik dosering, selv om de inneholder samme virkestoff i samme mengde. Kunder som har brukt Nifedipin-ratiopharm retardtab 20 mg etter samme dosering som med Adalat Oros 20 mg vil derfor kunne oppleve dårligere effekt av behandlingen. Dette er dypt beklagelig og vi gjør nå det vi kan for å informere alle dette gjelder.

Ta kontakt med legen din!

Vi vil oppfordre alle kunder som vet at dette gjelder dem eller som er i tvil om det kan gjelde dem å ta kontakt med legen sin, slik at legen kan avgjøre hvordan den videre behandlingen skal håndteres. Avslutt ikke behandlingen uten å ha snakket med lege!

Salget av Nifedipin-ratiopharm retardtab 20mg har pågått siden juni, men ble stoppet ved utgangen av august.Vi samarbeider tett med Legemiddelverket om håndteringen av denne situasjonen videre og har startet arbeidet med å gjennomgå interne rutiner nøye for å sikre at dette ikke skjer igjen.

Viktige råd til kunden:

• Ta kontakt med legen
  • Avslutt ikke behandlingen uten å ha snakket med lege
  • Gjør ikke endringer i doseringen uten å ha snakket med legen

Du finner mer informasjon på legemiddelverkets hjemmesider:

Bakgrunn

Det har i lang tid vært en alvorlig, verdensomspennende leveringssvikt på Adalat Oros 20 mg og alle generiske legemidler som inneholder samme virkestoff, nifedipin. I april bestemte Legemiddelverket at det midlertidig kunne leveres ut utenlandske pakninger med nifedipin 20 mg depottabletter.

Les mer her: