Videreutvikler det grønne matfatet

Fire nye prosjekter har fått midler til å utvikle nye fremtidige løsninger, samt øke kjennskap for norsk frukt, grønnsaker og bær. -Vi trenger ny teknologi for å kunne dyrke norsk jord på en mer bærekraftig og effektiv måte. Vi har stor tro på at disse løsningene kan bidra til både å ivareta og videreutvikle næringen, sier leder for Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Det er nye tider, og behovet for å drive mer miljøvennlig og mer effektivt jordbruk blir stadig større. Fire nye prosjekter har fått til sammen 3.400 000kr som skal bidra til å forbedre og effektivisere produksjon og øke forbruk av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter.

-Disse prosjektene vil bedre utnyttelsen av både jord og areal i forbindelse med dyrking av norsk frukt og grønt. Vi har stor tro på at disse løsningene kan bidra til både å ivareta og videreutvikle matfatet vårt, sier leder for Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Grofondet mottok i alt 25 søkere i denne runden.

Ny metode erstatter kjemiske midler i kampen mot ugress

Ugress er tidskrevende og dyrt å håndtere. NIBIO har fått 1.450 000kr for å utvikle og teste mekaniske måter for å redusere ugress. Studier viser at bruk av falsk såbedd og fangvekster reduserer ugras og erosjon, øker karboninnholdet i jorden, styrker jordens kapasitet mot ekstremvær og øker plante- og insekt diversiteten på produksjonsarealene. Med hjelp fra Grofondet skal disse metodene testes på flere kulturer.

Ut med torv inn med gran

Etter at Klima- og miljødepartementet varslet utfasing av bruken av torv til vekstmedier og jordforbedringsprodukter i gartnerindustrien innen 2030 er det behov for et alternativ. NIBIO skal i samarbeid med NORGRO, NLR og medlemmer av Gartnerhallen drive storskala testing av vekstmedier basert på trefiber. Målet er å sikre økt bærekraftig planteproduksjon også etter utfasing av torv.

Setter jordbær og tomater i et nytt lys

Avlingstap forårsaket av plantesykdommer er en stor trussel mot matsikkerhet. Soppmidler er et viktig redskap for bekjemping av plantesykdommer forårsaket av sopp og oomyceter, men dagens bruk gir høy risiko for resistensutvikling. NMBU, SINTEF Digital og NIBIO går nå sammen med midler fra Grofondet for å teste og videreutvikle bruk av UV-lys og rødt lyst for å forhindre soppsykdommer i jordbær og tomat. Det forventes at denne nye teknologien vil øke avlinger, redusere avlingstap og øke antioksidantnivået i bærene.

Tomatkommunen Stavanger

I forbindelse med kommunesammenslåingen på Vestlandet vil Stavanger og Jæren fra 2020 ha opp mot 90% av tomatproduksjonen i Norge. Ryfylke Næringshage har fått 150.000 kroner til å arrangere Tomatfestival på Finnøy i 2019-2020 og 2021. Formålet er å bygge opp norske tomater som merkevare og fremme norske tomatprodusenter.

Om Grofondet:

Grofondet ble opprettet av Gartnerhallen SA, NorgesGruppen ASA og Bama Eiendom AS i 2015 etter flere års samarbeid. Fondet skal dele ut 100 millioner kroner innen 2025 til prosjekter som bidrar til å øke produksjon og forbruk av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter på en bærekraftig måte. Til nå har fondet støttet 26 prosjekter.

Dyveke Elset
Kommunikasjonsrådgiver bærekraft
NorgesGruppen ASA

+47 48203471
dyveke.elset@norgesgruppen.no

Leder i Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Karenslyst alle 12-14
OSLO

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen