Videokonsultasjon blir døråpner til det britiske helsevesenet (NHS)

«At Storbritannia etter en omfattende pilot for innbyggerne i London nå vil gjøre «video først» som prinsipp for landets helsetjenester er virkelig stort. De snur opp ned på tanken om at alle må møte opp hos legen fysisk når du trenger helsehjelp», sier Karl Martin Lind, CEO i Eyr.

National Health Services (NHS) nevner enorme besparelser, 30 millioner sykehusavtaler, hele 1 av 3 møter, forventes å gjøres over video. «Dette er det samme anslaget Eyr har gjort og erfart i praksis, og det tallet vi har videreformidlet til norske myndigheter», sier Lind. På bakgrunn av erfaringen NHS har gjort i London forventes det nå en besparelse på ₤1 bn i året.

Snur opp ned på hvordan helsetjenester konsumeres

Med «video først» som prinsipp i helsetilbudet er det kun når det er nødvendig eller ønskelig at en fysisk konsultasjon blir aktuelt. Effektivt for legen og effektivt for pasienten, og for ikke å snakke om miljøaspektet ved at man slipper å frakte pasienten til legen hver gang (ofte fly og lange distanser). «Dette er den største nyheten innen digitalisering av helsevesenet siden implementeringen av elektronisk journal. Storbritannia viser her en utrolig fremtidsrettet, pragmatisk og pasientvennlig strategi, som bidrar til bærekraftig helsetjeneste for britene - også i fremtiden. Video burde være en selvfølge også i det norske offentlige helsetilbudet, vi vet av erfaring hvor bra video fungerer, spesielt med verdensledende 4G dekning! Nå håper jeg norske helsemyndigheter våkner opp».

Litt om Eyr

Vi er en norsk start-up som hver dag jobber for å levere gode og tilgjengelige helsetjenester til pasientene. Hos oss sitter programmerere, leger, interaksjons- og produktutviklere skulder ved skulder for å lage fremtidens digitale helsetjenster. I dag tilbyr vi videokonsultasjon, timebestilling, betaling, vaksiner og trygg samhandling over skjema, filer, lyd og bilder gjennom Eyr-appen på mobil. Pasienter kan treffe legen hjemme, på kontoret, i utlandet eller under dyna hjemme.

Vi ser frem til et tett samarbeid med det offentlige, kommuner, sykehus og fastleger i 2019.

Les mer om langtidsplanene til NHS her:

+4793209995https://www.eyr.md

Gratis videokonsultasjon med lege for reiseforsikring16.1.2019 07:00Pressemelding

Hjemmediagnostikk og avstandsoppfølging av pasient blir snart realitet17.9.2018 07:30Pressemelding