Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua

Sandbeckstiftelsen innstiftet i 2008, Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua i forbindelse med at det da var 90 år siden multikunstneren fra Åsta ble født. Første prismottaker var prinsesse Märtha Louise og deretter har Lasse Johansen og Ove Røsbak mottatt prisen.

I vedtektene for Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua, har Sandbeckstiftelsen slått fast at prisen kan gis til en forfatter, visedikter, visesanger eller tekstforfatter som fortrinnsvis bruker norske tekster. Prisen kan også gis til en utøver av klassisk musikk og komponister i alle sjangre. Videre kan den gis til en forteller eller skuespiller som har utøvd et faglig eller kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks kunstneriske verdier. Det er vesentlig at prismottakeren har egenskaper innenfor, og vist selvinnsikt, skaperglede, målbevisst arbeid, fortellerglede, mot, humor , observasjon eller arbeidsglede i sitt virke.

-Sandbeckstiftelsen er opptatt av at prisen skal gis til personer som representerer samme, eller beslektet aktivitet til det Vidar Sandbeck utøvde i løpet av sitt liv. Som kjent var han multikunstner og en av våre første og største ”singer-songwriters”. Med det menes at han var i stand til å skrive alle melodiene til sine dikt og sanger selv. Når vi så snakker om en produksjon på nærmere 400 viser, snakker vi om en betydelig produksjon, ikke bare i norsk målestokk, sier Tom-Erik Tangen, som er daglig leder i Sandbeckstiftelsen på Rena.

Vidar Sandbeck spilte også fiolin og hadde sin debutkonsert i Stjørdal i 1941. Han hadde på den tiden undervisning med Arne Stoltenberg i Trondheim, som for øvrig også var Arve Tellefsens lærer i oppveksten. Sandbeck hadde gode venner i Leif Jørgensen fra Elverum og folkemusikeren Sigbjørn Bernhoft Osa. Sandbeck var også mye sammen med Olav Setersmoen og Eivind Vedum, fra Elverum, og han spilte med både Bjarne Brustad og Ernst Glaser i Oslo og med Henry Haagenrud fra Nord-Odal.

I prosadiktningen gir han virkelighetsskildringer fra arbeiderklassens liv og sosiale kår i Østerdalen. Disse er i stor grad selvbiografiske. I 12 romaner og 14 barnbøker, gir han oss muligheten til å bli kjent med Påsan og de andre figurene i bøkene og i hans eget oppvekstmiljø.

-Fristen for å levere forslag på kandidater til Vidar Sandbecks kulturpris er 1. desember, sier Tom-Erik Tangen i Sandbeckstiftelsen.

Forslag kan leveres skriftlig av lag, foreninger og privatpersoner til tom.erik.tangen@aamot.kommune.no eller a-post til Sandbeckstiftelsen, Rådhuset, 2450 RENA. Juryen, som tar har den endelige avgjørelsen, består av Åse Grønlien Østmoe, Jo Petter Grindstad, John Nyutstumo og Lars Otto Sørhus.

-Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua, deles ut i forbindelse med Sandbeckdagene i slutten av mai 2011, sier Tom-Erik Tangen i Sandbeckstiftelsen.

Kontaktinfo:
Juryleder er Åse Grønlien Østmoe, som også er styreleder i Sandbeckstiftelsen, tlf. 91 52 50 27.

Daglig leder
Tom-Erik Tangen
Tlf. 62 43 41 19 / 99 22 00 22
e-post: Tom.Erik.Tangen@amot.kommune.no
www.vidarsandbeck.com

Martha Louise
Lasse Johansen
bilde

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.