Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 2014 tildeles Joakim Røbergshagen

Joakim Røbergshagen fra Trondheim er et stort fiolintalent. Han er 13 år gammel og har allerede holdt flere konserter under Oslo Kammermusikkfestival, vært solist med Trondheim Symfoniorkester og Luftforsvarets musikkorps.
Joakim Røbergshagen 13 år. Spiller med fiolin og bue

Han har deltatt under Kammermusikkfestivalen i Stavern, ble kåret til «Årets musiker» ved Ungdomsmusikkmesterskapet i 2012 og kåret til «Prinz von Hessen-Preis 2013» i Academy Kronberg i Tyskland. Joakim Røbergshagen er derfor en meget verdig og spennende mottaker av Vidar Sandbecks Kulturpris, «Regnbågåbrua» for 2014.

Den unge fiolinisten begynte sin musikalske løpebane som sjuåring ved Trondheim kommunale kulturskole.  Joakim Røbergshagen og Arve Tellefsen «oppdaget» hverandre under Vinterspillene på Røros i 2011. Opplevelsen av Tellefsens spill der, fikk avgjørende betydning for den unge utøveren. Selv forteller han: «Da skjønte jeg at dette var noe jeg ville satse på». Arve Tellefsen ble rørt til tårer over guttens spill og de to har i dag stor glede av hverandre og har jevnlig kontakt. Tellefsen er et stort forbilde og en god inspirator for Joakim Røbergshagen.

Årets unge prismottaker får til daglig undervisning i Trondheim av Bård Monsen og Ian Hedley, men han har også deltatt på mesterkurs i Tyskland, der noen av verdens mest talentfulle fiolinister deltok. Her ble han en av de utvalgte til å delta på avslutningskonserten. Dette førte til at han ble invitert av fiolin-nestor Mauricio Fuks til et tre ukers kurs i Minneaspolis høsten 2013.

Om prisen
Vidar Sandbecks Kulturpris ble opprettet av Sandbeckstiftelsen på Rena i 2008 i forbindelse med at det da var 90 år siden Åmotkunstneren ble født.

I juryen sitter:
styreleder i Sandbeckstiftelsen, Åse Grønlien Østmo, styremedlem Jo Petter Grindstad, leder for Kunstnerisk Råd i stiftelsen, John Nyutstumo og musiker Lars Otto Sørhus.

Prisen består av et treskåret Sandbeck-relieff utført av Åmot-treskjæreren Ragnar Nysæther, et diplom designet av grafiker Elin M. Wood og kr. 10.000,- blanke kroner. Første mottaker var prinsesse Märtha Louise. Deretter har vi hatt flg. prismottakere:

Lasse Johansen, Ove Røsbak, Frida Ånnevik, Tom Steinar Lund og Erik Lukashaugen.

Se www.vidarsandbeck.com for historikk om prisen.

Litt spesielt er det at Vidar Sandbeck, som egentlig ønsket å bli klassisk fiolinist, i 1941studerte med en av datidens store musikere. Det var med Arne Stoltenberg, som var konsertmester i  Trondheim Symfoniorkester. To år senere hadde Stoltenberg en annen ung fiolinist som elev; 6 år gamle Arve Tellefsen. Vidar Sandbeck ble av mange årsaker ikke gitt muligheten til å kunne etablere seg som klassisk fiolinist i Østerdalen under krigen. Han så med glede på unge mennesker som valgte å spille fiolin og han underviste i mange år, både privat og i regi av Elverum Orkesterskole. Det er derfor en glede for Sandbeckstiftelsen å følge opp Åmotkunstnerens interesse for unge fiolinister.

Årets prismottaker står for mange av de verdier som er sentrale hos Vidar Sandbeck. Han har observasjonsevne, skaperglede, han viser målbevisst arbeid og arbeidsglede. Dessuten viser han stor modenhet og selvinnsikt i sine uttalelser. «Sjela til far lå i fela», har Trond Sandbeck sagt. Joakim Røbergshagen viser seg som en sann sjelefrende av Vidar Sandbeck.

Sandbeckstiftelsen finner derfor at Joakim Røbergshagen er en meget verdig mottaker av Vidar Sandbecks Kulturpris, «Regnbågåbrua» for 2014. Det er ekstra fint for Sandbeckstiftelsen å kunne gi prisen til en svært ung og talentfull utøver.

Prisen blir overrakt under en festforestilling i Storsalen i Åmot kulturhus

onsdag 11. juni kl. 19.00.

For ytterligere informasjon:

Åse Grønlien Østmoe: Sandbeckstiftelsens styreleder, 62 44 03 88 / 91 52 50 27

Birgit Helgheim: Joakims mor, 41 45 94 73

Tom-Erik Tangen: Sandbeckstiftelsen/Sandbeckformidler Glomdalsmuseet, 99 22 00 22

Joakim Røbergshagen 13 år. Spiller med fiolin og bue
Joakim Røbergshagen 13 år. Spiller pizzicato

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.