Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 2009 tildeles Lasse Johansen, Elverum

Lasse Johansen er visesanger og – dikter. Han har vist sjølinnsikt, mot og skaperglede i sitt faglige arbeid med å sette fokus på romanikulturen. Dette synliggjør han spesielt gjennom sin siste plateutgivelse ”Se min ild”. Han belyser gjennom sitt virke viktigheten av å kjenne egen kultur og identitet for å kunne være et helt menneske. I den sammenhengen er hans arbeid med og bruk av romanispråket spesielt interessant. Han har på denne måten utøvd et faglig og kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks kunstneriske virke og hans verdier.

Lasse Johansen har også gjennom flere år hatt et godt vennskap med, og vist stor interesse for Åmotkunstneren Vidar Sandbeck. Han framfører mange av hans viser i ulike sammenhenger og på sine plateinnspillinger, ofte sammen med sitt orkester. Han er en sterk formidler av sin kultur, sin musikk og sin totalitet.

Sandbeckstiftelsen finner derfor at Lasse Johansen fra Elverum er en meget verdig mottaker av Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, for 2009.

Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, deles ut til prismottakeren,  Lasse Johansen, under åpningsarrangementet ved årets utgave av Sandbeckdagene "Viser i Skogen", i Åmot Kulturhus på Rena, torsdag 11. juni kl. 19.00. Prismottakeren vil, sammen med sitt orkester, gi smakebiter fra sitt repertoar under prisutdelingen, hvor også Rena Janitsjar og Rena Barnekor deltar. Programleder er fylkesmann Sigbjørn Johnsen.
Lasse Johansen kan treffes på telefon 91 82 39 13.

De to vedlagte bildene av Lasse Johansen er tatt av Arild Hansen (Telemarksavisa).
Bildet av Vidar Sandbeck er tatt av fotograf Gustav Alme.

For ytterligere informasjon kontakt:
Tom-Erik Tangen, Daglig leder Sandbeckstiftelsen
Telefon: 62 43 41 19 / 99 22 00 22
E-post: Tom.Erik.Tangen@amot.kommune.no

Historikk
Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, ble opprettet av Sandbeckstiftelsen på Rena i forbindelse at det i fjor var 90 år siden multikunstneren Vidar Sandbeck ble født. Fjorårets mottaker av prisen, var prinsesse Märtha Louise, som fikk den som en heder for  sitt  arbeid med å ivareta og bruke fortellerkunsten i sitt virke. Fortellerkunsten er en tusenårig tradisjon i Norge og i en tid hvor stadig mer av den menneskelige  kommunikasjon foregår elektronisk, mener  Sandbeckstiftelsen at det er viktig å sette fokus på den direkte kommunikasjonen mellom mennesker. Her er Märtha Louise en dyktig og uredd utøver, på samme måte som Vidar Sandbeck var det.

Bilder

Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, deles ut til prismottakeren,  Lasse Johansen
Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, deles ut til prismottakeren, Lasse Johansen
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.