Norges Rytterforbund

Victoria vant gullet blant enerne

Med mange riktig gode ekvipasjer til start var det kamp om medaljene helt inn i det siste i klassen for ponni kategori I. Fem ekvipasjer stod alle med null etter finalerundene og måtte ut i en spennende omhopping før medaljene ble fordelt. Helt til topps klatret Victoria Kingdom-Clark fra Grenland Ryttersportsklubb.
Victoria Kingdom-Clark

Velridende Dina Nicolaysen fra Skogan Rideklubb hadde på elegant vis holdt nullen hele veien, men to bråstopp på siste kombinasjon i omhoppingen førte dem inn på en fjerdeplass. Pernille Lunde fra Arendal og Grimstad rideklubb la inn en god søknad på medalje med en fin fire-feilsrunde, mens Karoline Danielsen Blindheim fra Skogan Rideklubb fikk lagt til åtte feilpoeng til sin glitrende fine rekke av nullrunder fra tidligere.

Victoria red en stilfull omhopping, men fikk helt til slutt et ergerlig riv. Dermed hadde Julie Askim Pedersen fra Drammen Og Omegn Rideklubb muligheten til å sikre seg gullet hvis hun presterte like stødig og godt som hun ellers hadde gjort gjennom hele mesterskapet. Men også hennes ponni nedla to protester mot siste kombinasjon, dermed røk medaljesjansen med en fjerdeplass som resultat – og Victoria og Kantje’s Bayard som vinner.

Pernille kunne dermed juble for sølvmedalje, mens Karoline tok en god bronse.

-Den følelsen i dag… Jeg er helt målløs, jeg klarer ikke sett ord på det, sa den lykkelige vinneren. – Jeg fikk et riv og visste jo at det var en rytter til så jeg bare krysset fingrene og håpet på det beste egentlig. Og så ble det gull!

Gullet kom som en stor overraskelse – og som en herlig belønning for nitid innsats gjennom de to årene de har vært en duo. Hoveddelen av denne tiden har nemlig vært preget av skade på ponni fremfor runder på konkurransebanene.

-Dette har tatt litt tid. Jeg har hatt ham i to år nå. I fjor var det veldig av og på, jeg fikk ikke ridd så mye, kun et par 1,20 m og en test i 1,25. Det gikk ikke så bra på grunn av skaden, forteller Victoria.

Det var ikke før i år at han ble frisk og hun kunne trene ham opp igjen. – Derfor har vi bare gått et par 1,20 m klasser. Vi har hatt en del problemer underveis, men nå er han i så fin form – han er helt utrolig, smiler gullvinneren.

Victoria forteller at hun gjennom mesterskapet fokuserte på å beholde roen.

-Det har jeg prøvd å gjøre hele veien. I tillegg har banene vært veldig fine – og så har Bayard vært helt eksemplarisk. Det har vært et helt fantastisk mesterskap!

Ringside hadde Victoria sin trener Stein Endresen. Han er stolt over sin elev: – Hun er utrolig dedikert og følger programmet som legges til punkt og prikke. Derfor er hun der i dag, fordi hun målbevisst har bygget sten for sten. Hun har også en utrolig god ridefølelse, hun er rett og slett en drømmeelev!

Se full resultatliste her

Fri bruk av bilder (krediteres Rebecca Ballestad-Mender/Rytterforbundet)

Pernille Lunde
Karoline Danielsen

Om Norges Rytterforbund

Norges Rytterforbund

+47 21 02 90 00http://www.rytter.no

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg pressemeldinger fra Norges Rytterforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Rytterforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Rytterforbund