Vibeke Hammer Madsen går av i Virke

Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen velger å gå av etter 16 år som leder av Hovedorganisasjonen Virke.

Vibeke Hammer Madsen

- Madsen har nettopp kommet i havn med omfattende organisatoriske endringer i Virke, som virkelig rigger organisasjonen for videre vekst. Madsen har gjort en formidabel jobb med å bygge Virke til det det er i dag og styret hadde gjerne sett at Madsen fortsatte. Men vi har også respekt for avgjørelsen om å tre til side nå når hun har kommet i mål og blant annet fått en ny solid ledergruppe på plass, sier styreleder Nils Sund.

En veksthistorie

Madsen ble ansatt som administrerende direktør i Virke, som da het Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, i 2002. Hun hadde da blant annet bakgrunn fra PA Consulting, Statoil og KS. På disse årene har hun bygget Virke til å bli en av landets viktigste hovedorganisasjoner. Organisasjonen har hatt en sterk vekst, fra 9000 medlemmer i 2002 til over 21 000 medlemmer ved utgangen av 2017.

- Det har vært en fantastisk veksthistorie. Fra å primært bli assosiert med handelen er vi nå en sterk stemme for alle tjenestenæringene i privat sektor, sier Madsen.

Virke organiserer virksomheter innen store sektorområder som kunnskaps- og teknologibedrifter, ideelle og frivillige, servicebedrifter, reiseliv og kultur, samt handelsnæringen i Norge.

-  Jeg har alltid sett fremover og hatt nye visjoner. Nå har jeg kommet i mål med Virke og er trygg på at organisasjonen står godt rustet i møte med det nye arbeidslivet. Selv gleder jeg meg til å gjøre nye spennende ting, men vet ikke ennå hva det blir, sier Madsen.

Ser etter ny toppsjef

- Den som tar over lederstolen i Virke, har noe å glede seg til! Det er et privilegium å få lede en så fremoverlent organisasjon med så mange engasjerte medlemmer og dyktige ansatte, avslutter Madsen.

Stillingen som administrerende direktør i Virke vil bli utlyst i løpet av kort tid. Vibeke Hammer Madsen forsetter i stillingen frem til 1. september.

Vibeke Hammer Madsen