Vi vil se juleprogram på tradisjonelt vis

7.12.2016 09:38 | RiksTV

Bilde: Kommunikasjonsdirektør Bernt Andersen i RiksTV

Det norske folk vil se julas favorittprogram på tradisjonelt vis. Ifølge en landsrepresentativ undersøkelse Norstat har gjort på oppdrag fra RiksTV, velger nordmenn flest å se juleprogrammer direkte på TV når det går, framfor å strømme det på mobil og PC.

TV-titting er en viktig aktivitet for å komme i julestemning – ved siden av julemat og julemusikk. Også på selve julaften står TV-titting sentralt. Omlag 80 prosent planlegger å se et eller flere programmer på julaften. Av juleprogrammene som ble nevnt for respondentene var blant annet «Julemorgen», «Tre nøtter til Askepott», «Reisen til julestjernen», «Flåklypa Grand Prix», «Love Actually», «Donald Duck og vennene hans», «Astrid Lindgrens jul», «Midnattsmessen fra Roma», «Sølvguttene synger julen inn».

96 prosent av de spurte oppga i undersøkelsen at de ville se programmene på julaften på tradisjonell TV. I Nord-Norge svarte hele 99 prosent at de ville se denne typen juleprogram rett på TV-en, mens 95 prosent av respondentene fra Vestlandet svarte det samme.

-Dette viser at den tradisjonelle TV-en prioriteres høyt og klart høyest når folk skal se julens TV-programmer. Da samles familien i stor grad foran de største skjermene, sier kommunikasjonsdirektør Bernt Andersen i RiksTV.

Kun åtte prosent av respondentene i undersøkelsen ville se juleprogrammene på nettbrett eller mobil. I aldersgruppen 18-29 år svarte 12 prosent det samme, mens det i andre enden av skalaen, i alderskategorien 50 pluss, kun var to prosent.

- Det er ikke overraskende at yngre i størst grad søker mot andre skjermer enn den vanlige TV-en, men i jula søker altså også de yngre seg mot den store skjermen. For mange er det å se på TV sammen med familien en viktig del av julen. Det er en del av tradisjonene og det sosiale jule-livet, sier Bernt Andersen i RiksTV.

Totalt var det 1014 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen foretatt av Norstat AS for alle over 18 år. Undersøkelsen ble foretatt i månedsskiftet november/desember.

Bilde: Kommunikasjonsdirektør Bernt Andersen i RiksTV

RiksTV er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV og HDTV via antenne og internett.

Vi tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er vår største og mest populære kanalpakke.

Følg saker fra RiksTV

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra RiksTV