Vi vil ikke ha palmeolje på tanken!

Miljødirektoratet har lagt frem tall som viser at altfor mye av biodrivstoffet som blandes inn i drivstoffet på norske bensinstasjoner, kommer fra palmeolje. - Dette er å lure forbrukerne. Vi vil ikke ha palmeolje på tanken, men biodrivstoff som bidrar til å redusere klimagassutslipp, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Målet må ikke hellige middelet. Palmeolje gir ikke reduserte klimagassutslipp. (Foto: NAF)

Stortingets mål om 20 prosents innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel innen 2020 ser ut til å bli nådd, ifølge de samme tallene. Men til hvilken pris?

- Det må ikke bli sånn at målet helliger middelet. Når en stor del av økningen skyldes biodrivstoff basert på palmeolje, når man ikke målet om reduserte utslipp, mener Sagedal. - Forbrukerne blir lurt til å tro at drivstoffet de tanker er mer miljøvennlig enn det er, fortsetter hun.

Ikke alle bensinstasjonskjedene i Norge bruker palmeoljebasert biodrivstoff. UnoX/YX og Circle K har ikke drivstoff der palmeolje er blandet inn. Shell og Esso derimot gir forbrukerne palmeolje på tanken.

- Vi oppfordrer alle til å være bevisste på hvor de tanker bilen og velge de aktørene som faktisk tar dette på alvor, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Ny digital reisetjeneste fra NAF: - Vi tar veiboken inn i fremtiden3.7.2018 07:30Pressemelding

62% av nordmenn ferierer i Norge - nå har NAF laget en tjeneste for å gjøre Norgesferien enda bedre. “NAF Lokale opplevelser” er en ny digital reisetjeneste som skal øke reiseopplevelsen langs norske veier, og vitalisere lokalsamfunnene. - Vi ønsker å få flere til å velge norgesferie, og når de gjør det skal de få de beste, lokale tipsene, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Ann Cathrin Andersen.