Vi vil handle for 105 milliarder i sommer
– Sommeren er en viktig årstid for mange butikker rundt om i Norge, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Av de 105 milliardene, vil butikker, kiosker og bensinstasjoner i Norge stå for 98 milliarder. I tillegg anslås det at nordmenn vil kjøpe varer fra norske og utenlandske nettbutikker for 5 milliarder, bruke 2 milliarder på dagsturer til utlandet og ca 250 millioner på annen handel som foregår utenom utsalgssted.
Været en viktig faktor
Været har stor betydning for hvor mye vi handler for om sommeren. Tradisjonelt ser vi at kalde og regnfulle dager gjør at flere finner veien inn i kjøpesentrene. Sol og varme gjør at vi bruker kortere tid i butikken, men unner oss litt ekstra god mat og drikke.
– Fjorårets sommer var våt mange steder, og handelen økte 2,1 prosent fra året før. Størst økning hadde butikkene Nord-Norge, med 3,4 prosent oppgang fra sommeren 2015.
Størst betydning på feriesteder
Nasjonalt betyr sommeren mye for varehandelen. 17,2 prosent av den samlede årsomsetningen kom i juli og august i fjor.
– Hyttefolk og turister gjør at noen kommuner får et handelshopp i juli og august, særlig i typiske feriesteder. I Moskenes i Nordland, Aurland i Sogn og Fjordane og Hvaler i Østfold kom mer enn 30 prosent av omsetningen i fjor i sommermånedene, sier Stende.
– Tilstrømming av hyttefolk i juli og august bidrar til økt omsetning av blant annet mat og drikke, drivstoff og byggevarer, forteller han.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
Sommerhandelen 2016
Landsdel |
Millioner kroner ekskl. mva. |
Andel av årsomsetning |
NORGE |
78 468 |
17,2 |
Østlandet |
38 471 |
17,0 |
Sørlandet |
5 049 |
19,3 |
Vestlandet |
19 708 |
16,9 |
Trøndelag |
7 162 |
17,5 |
Nord-Norge |
8 078 |
18,0 |
Kontakter
Julie Wentzel FrølandKommunikasjonsrådgiver
Tel:988 03 090julie.wentzel.froland@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom