Vi vil bruke 36,6 milliarder på mat og drikke i sommer
- Sommerhandelen er høysesong for mange norske dagligvarebutikker. Etter julehandelen er det månedene mai til august som er viktigst for omsetningen av mat og drikke, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
2,7 milliarder til grensehandel i juli og august
Den økende grensehandelen stjeler en betydelig del av omsetningen i norske dagligvarebutikker, særlig i kommuner langs svenskegrensen. i 2017 førte den til at seks prosent av norske dagligvarekroner havnet i Sverige. I sommer vil vi legge igjen hele 2,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet.
- Sverige er nå Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker rundt omkring i Norge, sier Størksen.
- Østfold har eksempelvis klart lavest omsetning per innbygger når det gjelder kjøp av mat og drikke. Her omsatte dagligvarebutikker for 26 393 kroner per innbygger i 2017, drøyt 6 600 kroner under landsgjennomsnittet. Til sammenligning omsatte dagligvarebutikkene for 39 173 kroner per innbygger i Sogn og Fjordane, forteller Størksen.
Feriefolket betyr mye for distriktene
Mange distriktsbutikker er helt avhengige av sommerhandelen for å skape lønnsom drift. I enkelte kommuner utgjør omsetningen i juli og august mer enn 30 prosent av årsomsetningen. Samtidig viser Virke Reises befolkningsundersøkelse at 35 prosent oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien, som er flere enn i fjor. Ferie på hotell, camping, eller privat utleie øker også fra 14 til 17 prosent.
- At flere av oss vil feriere på hytta, hotell eller blir hjemme som turist i egen by, gjør at mange distriktsbutikker får et handelshopp i juli og august, særlig på typiske feriesteder, sier Størksen.
Selv etter et rekordår i 2017 forventes flere reisende i Norge i sommer. Nær halvparten av hotellene forventer en positiv omsetningsøkning i 2018 sammenlignet med 2017, og allerede i januar viser tallene at innkommende reisebestillinger for sommersesongen var 32 % høyere enn i fjor.
- Både bosetting og næringsutvikling som for eksempel turisme er ofte helt avhengig av at de små bygdebutikkene overlever, legger direktør for Virke Reise Norge, Line Endresen Normann til.
Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.
Nøkkelord
Kontakter
Mona Steiro SørbyKommunikasjonsrådgiver
Tel:928 24 608mona.sorby@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom