Vi tar med jobben på ferie

Mer enn halvparten av alle nordmenn sjekker jobbmail på ferie, og mange av oss sjekker mailen daglig.

– Mange legger mye tid og penger i feriene sine, og da tenker jeg man også bør klare å legge fra seg telefonen, løfte blikket og nyte alle de fine øyeblikkene, sier nformasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Det viser en undersøkelse gjort av YouGov, på vegne av Ving, Norges største reisearrangør. I følge undersøkelsen sjekker menn jobbmailen noe oftere enn kvinner. 20 prosent av mennene svarte at de sjekker jobbmailen daglig eller oftere, mot 12 prosent av kvinnene. Det er også flest kvinner som svarer at de logger helt av. Her er det så mange som 50 prosent kvinner som svarer de gjør dette, mot 37 prosent av mennene.

Oslo og Akershus på topp
Det er i Oslo og Akershus at jobbmailen blir sjekket hyppigst. Hele 28 prosent svarte at de sjekker daglig. Aller mest avslappet på tur er de fra Trøndelag og Nord-Norge, hvor kun 7 prosent sier at de sjekker mail daglig eller oftere. Generelt sett er det de som reiser mest som også sjekker jobbmailen mest.

Godt av å koble ut
Informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, sier hun forstår at noen ser seg nødt til å lese mail på ferie.

– Jeg må innrømme at jeg også gjør det, men samtidig prøver jeg å la ferie være ferie og la tid med familien være i fokus. Jeg tror vi alle har veldig godt av å koble helt ut, både fra jobb og fra skjerm generelt når vi er på ferie, sier hun.

Ving sender over 400 000 nordmenn på ferie årlig, og nå nærmer sommer og høysesong seg.

– Mange legger mye tid og penger i feriene sine, og da tenker jeg man også bør klare å legge fra seg telefonen, løfte blikket og nyte alle de fine øyeblikkene. Det er garanter verdt det, avslutter informasjonssjefen.

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.