Vi spiser 30 millioner egg i påsken

I påsken lengter nordmenn mot fjellet – også når vi velger påskematen. Mange kan nok kjenne seg igjen i matvanene for denne uken.

Direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen

Det er tydelig at påsketradisjonen med egg til frokost står fjellstøtt i norske stuer og hytter. Forbruket av egg dobles i påskeuken sammenlignet med uken før.

– Mange av eggene kan forvente selskap av bacon, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.

Hun forteller at vi forventes å spise hele 300 tonn med bacon i løpet av påsken.

Vi har lam og rein til middag

Påskelammet er fremdeles manges favoritt. Det er i økende grad et helårsprodukt, men vi ser fortsatt et klart oppsving av forbruket rundt påske.

– De mest tradisjonelle lammerettene er lammestek og lammelår. Basert på tall fra Nortura, regner vi med at hele 500 tonn av disse varene kommer til å havne på norske middagstallerkener i løpet av påsken, forteller Størksen.

– Påskelammet er smaken av ren norsk natur og frisk fjelluft, sier hun.

Reinsdyr er en foreløpig ny rett på norske påskebord, men øker i popularitet. Tall fra Meny viser at salget av rein økte med 33 prosent i påskeuken i fjor.

– Felles for både lam og rein er at de smaker ekstra godt med friske urter. Eksempelvis tar salget av frisk rosmarin seg opp rundt påske. Urter er en god smaksforsterker, og kan godt brukes til å redusere forbruket av salt, slår hun fast.

Grillsesongen innledes i påsken

– Forbruket av grillpølser blir mer enn tredoblet i påsken, forteller Størksen. I løpet av en vanlig uke spises det i snitt rundt 300 tonn. I påskeuken, derimot, forventes det at hele 1000 tonn grillpølser blir satt til livs.

På fruktfatet holder appelsinen stand som selveste påskefrukten. Tradisjonelt kom de søteste appelsinene til Norge i påsken. Nå får vi gode og smakfulle appelsiner hele året, men nordmenn må fortsatt ha smaken av appelsin for å få påskestemning:

– Priskrigen på appelsiner rundt påske i fjor, bidro til at forbruket var ekstra høyt dette året.  Ferske tall fra opplysningskontoret for frukt og grønt viser at vi importerte hele 38 560 tonn appelsiner til Norge i 2016. En betydelig del av dette ble spist rundt påske, sier Størksen.

– Estimatene fra i fjor, lød på at vi kom til å sette til livs 5000 tonn appelsiner bare i påsken.

Direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen