Vi skal ikke skremmes til taushet

8.3.2016 13:58 | Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Det sier nyvalgt leder i Norsk Folkehjelps Solidaritetsungdom Ingrid Aspelund. Flere av medlemmene i Solidaritetsungdom og lokale frivillige har den siste tiden blitt uthengt som landssvikere og tilsvarende, og opplevd trusler for sitt anti-rasistiske arbeid. Men dette stopper ikke engasjementet.

Aspelund ber unge fortsette kampen mot rasisme til tross for økning i trusler og hatmeldinger
  • Det er klart det er ubehagelig, men samtidig – et bevis på at vi gjør noe riktig. Vi skal ikke skremmes til taushet og likegyldighet. Vi står på for felleskapet og varmen – og sier et rungende nei til rasisme. Vi skal gjøre 2016 til anti-rasismeåret, sier Aspelund.

Aspelund mener det er et demokratisk problem om lokale ledere ikke ønsker gjenvalgt på grunn av hets og trusler. Hun gikk også selv noen runder før hun i helgen takket ja til gjenvalget som leder av Norsk Folkehjelps Solidaritetsungdom

• Vi kommer jo til å jobbe mye med både flyktninge og integreringspolitikk i den kommende perioden. I tillegg ble anti-rasisme vedtatt som Solidaritetsungdoms prioriterte område. Jeg vet dessverre godt hva dette innebærer for meg og våre lokale ledere, men vi skal ikke skremmes til taushet.

Alle nye plattformer som facebook og twitter, samt den globale flyktningekrisen påvirker trolig situasjonen. PST og politiet bekrefter til NRK at det er en økning av trusler mot politisk aktive og frivillige.

• Flyktningesituasjonen er selvsagt det som engasjerer alle våre medlemmer mest om dagen, og mange av dem melder om økende rasisme i lokalsamfunnene. Vi i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom bretter opp ermene og er klare til å være en spydspiss i dette arbeidet, sier Aspelund.

Lederne i de tre ungdomspartiene på venstresiden Mani Hussani fra AUF, Nicholas Wilkinson fra SU, og Linn-Elise Ø. Mehlen fra RU deltok også på Solidaritetsungdoms årsmøte. Alle tre brukte sine hilsningstaler på å adressere den voksende rasismen i det norske samfunnet.

• Solidaritetsungdom står sammen ungdomspartiene, og vi vil i det kommende året jobbe enda tettere sammen med det anti-rasistiske arbeidet. Vi nekter å la seg true til taushet, avslutter Aspelund

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom ble startet i 2011, og jobber blant annet for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Følg saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom