Vi handler mat for 36 milliarder i sommer
Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at nordmenn vil handle for 105 mrd kroner inkl mva i juli og august i år. En betydelig del av dette er mat og drikke.
– Dagligvarehandelen står tradisjonelt for omtrent 2/3 av handelens omsetningsøkning i løpet av juli og august. Økt salg av grillmat forklarer mye av dette, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Grensehandler for 2 milliarder
Grensehandelen stjeler stadig en betydelig del av omsetningen til norske dagligvarebutikker, særlig i kommunene tett på svenskegrensen. I sommer kommer nordmenn til å svi av to milliarder kroner på dagsturer til utlandet.
Når det gjelder mat og drikke, har Østfold klart lavest omsetning pr innbygger, året sett i ett. I 2016 omsatte dagligvarebutikker her for 26 408 kroner per innbygger, drøyt 6000 kroner under landsgjennomsnittet.
– Den betydelige grensehandelen går hardt ut over norske arbeidsplasser og norsk næringsliv, sier Størksen.
– På toppen av dette kommer den stadig økende digitale grensehandelen. Vi ser at stadig flere utenlandske aktører målretter nettsalg av mat, drikke og andre dagligvarer mot norske kunder, fortsetter hun.
Sommerhandelen svært viktig for distriktsbutikker
Virkes reisepuls viser at flere planlegger å være hjemme i sommerferien 2017, sammenlignet med tidligere år. Samtidig ser vi at antallet som planlegger å feriere på hytten eller hos venner i Norge, holder seg stabilt. Dette har stor betydning for omsetningen for butikkene på feriesteder.
– I enkelte kommuner utgjør sommeromsetningen mer enn 30% av årsomsetningen, påpeker Størksen.
Særlig for de minste butikkene i utkant-Norge, er en vellykket sommeromsetning langt på vei avgjørende for å skape lønnsom drift.
– På små steder kan sommeromsetningen være nødvendig for å holde liv i butikkene resten av året, avslutter Størksen.
Sommerhandelstallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Reisepuls er utarbeidet i uke 22 2017 av Opinion, på oppdrag fra Virke.
Kontakter
Julie Wentzel FrølandKommunikasjonsrådgiver
Tel:988 03 090julie.wentzel.froland@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom