Vi feirer Gert Nygårdshaugs nye bok og hans 50 år som forfatter

Cappelen Damm er stolte over å utgi Gert Nygårdshaugs tolvte roman om Kripos-etterforsker Skarphedin Olsen og Fredric Drum. Samtidig vil vi hylle hans lange forfatterkarriere med en utstilling av alle hans utgivelser, en ren kulturhistorie. Gert Nygårdshaug har et fascinerende, i særklasse originalt og utfordrende forfatterskap å vise til. I 2007 ble hans roman «Mengele Zoo» kåret til tidenes beste norske bok.

Foto: Torkil Storli

Velkommen til stor feiring i Cappelen Damm-huset onsdag 7. september kl 18:00.
Det blir intervju med forfatteren, opplesning, signering og mer.

Gert Nygårdshaug er født i 1946 på Tynset og bor i Lier. Han debuterte som 20-åring med diktsamlingen Impulser, og har siden debuten utgitt om lag 30 bøker i ulike genrer. Han er en forfatter som virkelig viser vilje og evne til å gå sine egne veier for å løse opp stivnede virkelighetsoppfatninger. Hans spesialblanding av vide kunnskaper og tilsvarende fantasi, vitenskap og mystikk, logikk og poesi preger prosabøkene hans.

I årets bok BUDBRINGEREN nyter Kripos-etterforskeren Skarphedin Olsen en bedre middag på nevøen Fredric Drums gourmetrestaurant, men gleder seg mest av alt til en etterlengtet fisketur til Hessdalen, en dal også kjent for merkelige lysfenomener noen mener er UFO'er.
Utenfor restauranten hører de et skudd, og de finner restaurantens siste gjest, skutt, liggende på fortauet. Etter hvert viser det seg at den drepte er en anerkjent forsker som har tilbragt den siste tiden i Hessdalen. Og da - mot sin vilje - blir Olsen beordret til å etterforske saken, og fisketuren blir spolert.

Anmelderene er begeistret:

"Det lå i kortene at forfatteren Gert Nygårdshaug før eller senere ville ende i UFO-land i Hessdalen. Og når det endelig skjer, gjør han det med stil. (...) For det uortodokse er en vesentlig side av Gert Nygårdshaugs krimromaner. Og i årets roman dyrker han det med uovertruffen sjarm."

Hamar Arbeiderblad

Stavanger Aftenblad: Terningkast 5