Vi bruker mer penger på ferie enn noen gang

Ferie, og spesielt sommerferien, er årets høydepunkt for mange nordmenn. Det er også noe vi investerer mye penger i for at den skal bli best mulig.

- Vi ser også at det ofte er de dyreste og flotteste rommene som går først. Vi ønsker oss rett og slett litt luksus når vi er på ferie, sier Vings informasjonssjef.

Ferske tall fra befolkningsundersøkelsen til Virke Reise viser at hele 58 prosent har tenkt seg på ferie til utlandet denne sommeren.

Og i takt med at reiselysten stiger, stiger også antallet kroner hver og en av oss bruker på ferie. Det sier Norges største reisearrangør, Ving, som ser en tydelig tendens til at nordmenn er villige til å betale mer for feriene sine enn tidligere.

- Vi ser at nordmenns feriebudsjett denne sommeren har økt med 5 prosent fra i fjor. Dette utgjør noen hundre- eller tusenlapper per reise om vi ser på for eksempel en familien med to eller flere barn som reiser i skoleferien, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

De dyreste reisene går først
Vings informasjonssjef mener de økte budsjettene blant annet skyldes at flere i høyere grad ønsker å bo bra når vi skal på tur. Mange av oss vil nemlig ha det både bedre og finere enn hjemme når vi er på ferie, og velger derfor 4 og 5 stjerners hotell i større grad enn før.

- Vi ser også at det ofte er de dyreste og flotteste rommene som går først. Vi ønsker oss rett og slett litt luksus når vi er på ferie, sier Røhr-Staff.

- Men det er viktig å tenke at det ikke er sånn at alle har råd til det beste og dyreste. Vi har reiser i alle prisklasser, alt fra rimelige helgeturer til luksusreiser på Maldivene. Ferie handler jo først og fremst om å komme seg litt unna hverdagen og å oppleve noe nytt, og det trenger ikke nødvendigvis å koster skjorta, avslutter hun.