Vi åpner bunadsslusen til nasjonaldagen

I anledning syttende mai er det ventet mange reisende til og fra Avinor Oslo lufthavn. Tradisjonen tro får reisende med bunad egne sluser i sikkerhetskontrollen.

Ansatte på Oslo lufthavn ønsker velkommen til syttende mai (Foto: Oslo lufthavn)

- Det er mange reisende i dagene rundt syttende mai og dagen før dagen skal opp mot 100.000 reise til eller fra Oslo lufthavn. Vi har pyntet flyplassen og er klare til å ta imot alle som skal ut og fly, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen.

Slik reiser du med bunad

Reiser du med bunad den 16. og 17. mai vil du, tradisjonen tro, kunne benytte familieslusene. Dette er et ekstra tilbud til de som vil reise i finstasen - og de tre foregående årene har dette vært et populært tilbud.

- Dette har blitt en fin tradisjon og vi synes det er veldig hyggelig å gjøre stas på alle dem som ønsker å reise i bunad, sier Andersen som også har noen reisetips til de staselig antrukne:

- Du kan fint ta med bunad og bunadssmykker inn i flyet som håndbagasje, men det kan lønne seg å være litt forberedt og ha god tid før du skal gjennom sikkerhetskontrollen. Søljer, knapper og smykker vil gi utslag i metalldetektoren. Samle bunadssmykker i en smykkepose eller i et smykkeskrin og vis det til sikkerhetskontrolløren når du forteller at du har med bunad i håndbagasjen, sier Andersen.

Bunadskniv må sendes som innsjekket bagasje.

Kan du reise med kaker i håndbagasjen?

Et spørsmål som kommer ofte og særlig rundt høytider som denne.

Reisende kan ikke ta med seg bløtkaker gjennom sikkerhetskontrollen, siden krem er klassifisert som smørbart / flytende. Kransekake går imidlertid greit.

- Bløtkaker egner seg heller ikke så godt i innpakket bagasje, men her skal passasjeren selv få vurdere hva de gjør. Tidligere har reisende delt kaker de ikke har fått ha med seg gjennom sikkerhetskontrollen med andre reisende og ansatte. Da har det blitt munter stemning i sikkerhetskontrollen, sier Andersen.

Hurtigguide for innsjekking

Knytt sammen reimer

Om du benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, oppfordres de reisende til å knytte sammen lange reimer, hemper eller stropper slik at de ikke kan henge seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, kontakt personalet i nærheten.

Har du spørsmål om ditt besøk på Oslo lufthavn, så er assasjerservice på jobb hele døgnet. Send oss gjerne en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår om det er noe du lurer på.

www.facebook.com/OsloLufthavn

Trafikktall 14. – 20. mai på Oslo lufthavn:

Mandag 14. mai: 83 971
Tirsdag 15. mai: 78 975
Onsdag 16. mai: 94. 917
Torsdag 17. mai: 50 000
Fredag 18. mai: 85 070
Lørdag 19. mai: 52 619
Søndag 20. mai: 68 640

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass