Vet ikke at de er kriminelle på nett

Datakriminalitet er den tredje vanligste formen for kriminalitet i Norge. Få anmelder. – Å dele bilder uten lov er en kriminell handling. Det er det mange som ikke vet, sier Stefan Langva, administrerende direktør i Codan Forsikring.

Nå vil Codan Forsikring donere 100 000 kroner til organisasjoner som gjør vår digitale hverdag sikrere.

Få anmelder

– Det er et samfunnsproblem at vanlige folk ikke forstår at de begår en kriminell handling på nett, for eksempel ved å dele bilder uten å spørre om lov. Slik kriminalitet har store mørketall, fordi en stor andel av ofrene lar være å anmelde forholdet, sier Stefan Langva.

Nordmenn bruker i snitt 140 minutter daglig på internett og sosiale medier. Folk i alderen 16-24 år er på nettet én fjerdedel av sin våkne tid.

– Digitaliseringen har mange fordeler, men det finnes også en bakside, sier Langva.

Truer tilliten

Bjarte Malmedal er seniorrådgiver i NorSIS, som har digital trygghet for innbyggere og virksomheter som sitt hovedmål. Han mener vi har et ensidig fokus på de økonomiske konsekvensene ved digitale trusler. – Vi tror at det er andre samfunnsmessige konsekvenser som er større. Verdier som trygghet, tillit og samhold blir satt under press når vi er redde for å bli lurt, mobbet og svindlet på nett, sier Malmedal.

Han synes mange organisasjoner gjør en god innsats for å bedre sikkerheten.

– Jeg håper vi nå får løftet fram det viktige arbeidet disse organisasjonene gjør, og at flere vil bidra sammen, sier Malmedal.

Hedrer frivillig innsats

Stefan Langva mener vi trenger samarbeid på flere fronter for å løse problemet. – Mange organisasjoner gjør i dag et viktig arbeid for vår nettsikkerhet, for eksempel opplysningsarbeid, krisehjelp til folk som har blitt misbrukt eller mobbet på nett, eller gratis juridisk bistand til de som har blitt utsatt for ID-tyveri og svindel. Dette er innsats av uvurderlig verdi, sier han.

Omfanget av digitale trusler

• Datakriminalitet er den tredje vanligste type kriminalitet. Det er kun 15 prosent som har anmeldt forholdet i følge Politiets innbyggerundersøkelse 2016.
  • I løpet av de siste to årene opplevde 170 000 personer å få sin identitet misbrukt i straffbare handlinger.
  • I 2016 ble 22 000 nettangrep gjennomført mot norske bedrifter.
  • I 2016 ble 181 personer ofre for datingsvindel. Disse betalte til sammen 205 millioner kroner til svindlere.
  • I 2015 ble rundt 350 000 nordmenn utsatt for datakriminalitet.
  • I 2015 opplevde 6,6 prosent av befolkningen krenkelser på nett.
  • I 2015 har Slettmeg.no bistått over 8 000 personer med å fjerne uønsket innhold på nettet.

Nettvettregler

1. Aktiver to-trinns bekreftelse ved pålogging
  2. Lag unike passord for alle brukerkontoer
  3. Ha oppdaterte operativsystem, programmer og app-er.
  4. Ta sikkerhetskopi av viktige filer.
  5. Bruk brannmur og antivirussystemer.
  6. Tenk før du klikker på lenker i e-post og SMS.
  7. Tenk over hva du deler, og spør om tillatelse til å dele informasjon eller bilder av andre.
  8. Ta ansvar, vær åpen om du har blitt lurt. Anmeld kriminelle handlinger og meld fra om sikkerhetsbrudd på arbeidsplassen.
  9. Vær en venn på nettet.
  10. Unngå å falle for fristelsen. Det som virker for godt til å være sant, er som regel det.

Kilde: nettvett.no

Sikker på nett-kåring

• Codan Forsikring kårer årets ”Sikker på nett”. Dette er en hederspris og støtte på totalt 100 000 kroner til organisasjoner som daglig arbeider for gjøre vår digitale hverdag sikrere. Det kan for eksempel være organisasjoner som gir juridisk bistand ved nettsvindel, ID-tyveri osv., opplysningsarbeid og trygg nettbruk, krisehjelp til mennesker som har vært misbrukt på nett (bildedeling av sensitive bilder/film, mobbing, nettsjikane, annet) eller påvirkningsarbeid for å bedre menneskers vilkår for å bedre vår sikkerhet på nett.
  • Det er en åpen nominasjonen som starter 28. november og varer til 5. desember på Codan Forsikrings Facebook-side. En ekspertjury bestående av NorSIS ved Bjarte Malmedal, Codan Forsikring ved Stefan Langva og forsikringsekspert i nettsikkerhet Joacim Olsson kårer vinneren.
  • Offentliggjøring av tildeling av støtte og hederspris finner sted 11. desember.

Linda Trulsen, direktør marked og kommunikasjon i Codan Forsikring
Mobil: 94 52 47 60, e-post: linda.trulsen@codanforsikring.no