Vet du hva du gjør som førstemann til en motorsykkelulykke?

Ny forskning viser at bevisstløse pasienter bør legges over på siden, uavhengig om det er mistanke om nakkeskade eller ikke.
Hvordan tar man av motorsykkelhjelm etter en ulykke? (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)

- Det hjelper lite om du unngår å bli lam dersom du ikke får puste, sier doktorgradsstipendiat Per Kristian Hyldmo i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Han jobber som overlege og leder av traumeenheten ved Sørlandet sykehuset og har vært ute på mange ulykker som tidligere luftambulanselege.

- Er den forulykkede bevisstløs og ligger på ryggen er det store sjanser for å bli kvalt av egen tunge eller eget blod. Min forskning viser at ved en nakkeskade er det bedre å legge pasienten over på siden, så luftveiene blir frie og hun får puste. Det skal veldig mye til at en nakkeskade blir verre ved å legg henne over på siden. Hvis man ikke gjør det er risikoen høyere for at vedkommende dør, sier Hyldmo.

Men hva kan du og jeg gjøre som førstemann til en ulykke der en motorsyklist er involvert? Vet du hva du skal gjøre? Forskerens anbefalinger er klare.

VIDEO: Se hvordan man tar av motorsykkelhjelm etter en ulykke

Etter å ha sikret skadestedet og ringt 113 kan du hjelpe den skadde. Den bevisstløse pasienten må få puste - det er det viktigste. Åpne visiret på hjelmen, og sjekk pusten ved å legg øret ned mot pasientens munn.

• Kjenner og hører du pust? Legg da pasienten forsiktig over på siden.
  • Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.
  • Hvis pasienten er våken og har vondt i nakken, ikke flytt pasienten og la hjelmen sitte på.

Norsk Luftambulanses videokanal på Vimeo

Per Kristian Hyldmo
Overlege, Sørlandet sykehus
Mobil 416 00 211
Epost: per.kristian.hyldmo@norskluftambulanse.no

Kristine Grønli Schjerven
Kommunikasjonsrådgiver, Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Mobil 996 22 267
Epost: kgs@norskluftambulanse.no

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med mer enn 360 000 givere og støttespillere, i tillegg til nesten 5000 støttebedrifter. Målet er å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter til beste for akutt syke og alvorlig skadde. Stifelsen representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på ni av Norges tolv luftambulansebaser.