Vestlandet blør mest

29.10.2015 14:50 | NHO Service

Med en nedgang på 20-30 prosent er Vestlandet hardest rammet viser tall for i bemanningsbransjen som NHO Service offentliggjør i dag.

plattform

Nedgangen i norsk økonomi slår tungt inn i bemanningsbransjen. Særlig hardt rammet er bygg og merkantile fag, viser bemanningsbransjens statistikk for 3. kvartal. - Vi har ikke sett kraftigere nedgang i bransjen siden finanskrisen i 2009, sier fagsjef i NHO Service, Even Hagelien (bildet).

Vestlandet blør mest
I Rogaland falt aktiviteten i bransjen med 30,5%, mens nedgangen i Hordaland var på 20,4%. Også på Sørlandet var det kraftig tilbakegang. Nedgangen er tett koblet med oppsigelsene i oljebransjen og ringvirkningene av dette.
Alt er likevel ikke helt svart. Oslo klarer seg nå litt bedre enn før.
- I Oslo har bemanningsbransjen opplevd nedgang hvert kvartal siden begynnelsen av 2013, men opplever nå en stabilisering av markedet. Her er det en marginal vekst siden i fjor på 0,6% i 3. kvartal, forteller Hagelien.

Dramatisk
- En nedgang på mer enn 27% i det tradisjonelt store yrkesområdet kontor og administrasjon er dramatisk, sier Hagelien. Trenden her er en vridning hvor man satser mindre på innleid hjelp og mer på outsourcing av oppgaver. Nedturen er også alvorlig tekniske tjenester som innbefatter ingeniører. Dette markedet falt med nesten 20%.

Bygg og anlegg har hatt nedgang gjennom alle årets tre første kvartaler. I 3. kvartal var nedgangen på mer enn 13%. Dette skjer på tross av at SSB melder om omsetningsvekst innen området.
- Spørsmålet er jo om dette skyldes større grad av direkteansettelser i entreprenørbedriftene eller om man ser en økt outsourcing av tjenester til utenlandske selskaper med tanke på å komme rundt likebehandlingsprinsippet som gjelder for bemanningsbransjen, sier Hagelien.

Vant til omstilling
Bemanningsbransjen er tett knyttet til konjunkturutviklingen og utfordringene man nå møter har en direkte kobling til et vanskeligere arbeidsmarked i Norge. Som bransje er man dermed vant til å omstille seg i takt med markedsutviklingen.

- Bemanningsbransjen kan ha en positiv rolle i omstillingen av det norske arbeidslivet både ved å skape den fleksibilitet som gjør endringer mindre smertefullt for bedriftene og ved å være den mest effektive inngangsporten til arbeidslivet for dem som nå blir overtallige, slutter Hagelien

NHO Service er den nest største landsforeningen i NHO og består av følgende bransjer: • Bemanning • Renhold • Sikkerhet • FM, eiendomsdrift mm • Helse og Velferd • Attføring