Amedia

Vest24.no går inn. BA styrker næringsliv

8.7.2016 14:00 | Amedia

Del

Bergensavisen avvikler nettportalen vest24.no og konsentrerer kreftene under ett merkenavn: BA.

- Vi nedprioriterer ikke næringslivsjournalistikken, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Bergensavisen, Sigvald Sveinbjørnsson.

Vest24.no ble startet 1. september 2014. Målet var å samle næringslivsstoff fra Amedia-eide lokalaviser på Vestlandet, fra Haugesund i sør til Kristiansund i nord, under én felles nettportal.

Initiativet kom fra Bergensavisen, og ambisjonen var at vest24.no skulle bidra til verdiskapning både i BA og i samarbeidsavisene Nordhordland, Hardanger Folkeblad, Kvinnheringen, Haugesunds Avis, Firda, Firdaposten og Tidens Krav. Vest24.no har ikke vært organisert som et eget selskap, men en avdeling i Bergensavisen.

- Vi mener at vest24.no ikke har levd opp til ambisjonene som ble satt, derfor velger vi nå å samle ressursene under BA-navnet igjen, sier Sveinbjørnsson.  Det innebærer altså at vest24.no nå blir avviklet.

BA-redaktøren understreker imidlertid et dette ikke betyr at BA vil nedprioritere næringslivsnyheter. Tvert om vil BA stå bedre rustet til å dekke lokalt næringsliv etter nedleggelsen. 

- Ved å avvikle vest24.no som egen nettportal, frigjør BA ressurser til egen avis. Det er krefter som tidligere har gått med til å administrere og oppdatere den frittstående nettportalen. 

- BA må prioritere. For oss var det derfor ingen vanskelig avgjørelse. Nå frigjøres mer tid til å lage god og viktig lokaljournalistikk som kommer våre lesere til gode. Jeg ser frem til at Svein Tore Havre, som har vært redaktør i vest24.no, nå kan konsentrere seg fullt og helt om BA. Han har lagt ned et imponerende arbeid i portalen, sier Sveinbjørnsson.

Kontakter

Ansvarlig redaktør Sigvald Sveinbjørnsson, tlf. 928 39 359
Redaktør Svein Tore Havre, tlf. 913 74 919

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg saker fra Amedia

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Amedia

iFinnmark styrker seg som ledende digital lokalavis15.5.2017 15:20Pressemelding

Færre papirutgivelser – enda sterkere digitalt satsing   Finnmarken og Finnmark Dagblad fornyer seg. Avisene styrker nettavisen iFinnmark som den viktigste nyhetskilden om Finnmark for finnmarkinger i hele landet.  Fra 13. juni reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken. Men allerede nå lanserer avisene hver sin nye sjudagers digitalavis. Avisleserne i Finnmark er allerede landets mest digitale. Ingen norske aviser har høyere andel digitale abonnenter. Nå endrer avisene seg for å gi et enda bedre tilbud til det voksende antallet digitale lesere.  – Ingen skal slå oss på lokalt innhold fra Finnmark. Der skal vi være best og først digitalt, sier de to redaktørene i Finnmarken og Finnmark Dagbladet om bakgrunnen for den omleggingen av produktene som nå finner sted.  Nytilsatt ansvarlig redaktør i Finnmarken, Anniken Renslo Sandvik, har stor tro på endringen: – Finnmarken har bare siden januar økt sin digitale andel av abonnenter med åtte prosentpoeng. Leserne i Øst-Finnmark

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom