Vertskapet på DNT-hytta Glitterheim tildeles Friluftslivets Hederspris

I fire generasjoner har familien Vole vært vertskap på DNT-hytta Glitterheim. Nå tildeles de Friluftslivets Hederspris for sitt imponerende virke siden hytta ble åpna i 1901.

HEDRES: I fire generasjoner har Vole-familien vært vertskap på DNT-hytta Glitterheim. Nå er det Tone og Knut Vole og sønnen Ola som tar imot fjellfolket. Foto: Privat

Friluftslivets Hederspris for 2019 tildeles Tone og Knut Vole, som er vertskap på Den Norske Turistforening sin hytte Glitterheim i Lom, Oppland.

Friluftslivets Hederspris er den mest høythengende innen norsk friluftsliv, og ble første gang delt ut i 1995. Tidligere vinnere er blant andre HM Dronning Sonja, Lars Monsen og speiderbevegelsen.

Tildelingen av hedersprisen er en anerkjennelse til fire generasjoner Vole for sitt imponerende virke som vertskap på Glitterheim siden DNT-hytta i Veodalen ble åpnet 1901.

- Vi ser på dette som et bevis på at det er mange som har hatt en positiv erfaring med turer og opphold på Glitterheim, sier Tone og Knut Vole om å bli tildelt prisen.

- En institusjon
Glitterheim ligger på 1400-meters høyde med nærhet til noen av Jotunheimens mest kjente 2000-meterstopper – og naturligvis med Glittertind som den mest vidgjetne og besøkte.

Juryen peker på at hytta har vært vertskap for «Aktiv sommerferie» i Lom og Skjåk, at Vole-familien har vært opptatt av at bygdefolk skal inspireres til å ta turen til fjells, og at stedet har blitt en møteplass for by og bygd.

- Men mest av alt er Glitterheim en institusjon for typiske fjellturister. Tusenvis av fjellfolk i flere generasjoner fra hele landet er takknemlige for familien Voles dedikerte arbeid og innsats på Glitterheim – og de gratuleres med velfortjent hederspris, heter det i jurybegrunnelsen.

Gi en positiv start
Tone (42) og Knut (52) Vole er fjerde generasjon Vole som er vertskap på DNT-hytta ved foten av Glittertind.

- Vi ser på det som en stor ære for oss på Glitterheim.  For oss er dette en livsstil som har fulgt familien Vole i mange generasjoner. Vi har alltid satt vår ære i at våre gjester skal ha en positiv opplevelse av det friluftslivet vi kan tilby, i tillegg til hyggelig stemning og god mat på hytta, sier Glitterheim-vertskapet, som er spent på om sønnen Ola (14) en dag ønsker å overta.

- For oss er det også veldig viktig å gi barnefamilier, barn og ungdom en positiv start på friluftslivsinteressen.  Det er stor stas når gjester kommer innom og forteller at første turen de hadde i fjellet var på Glitterheim og at de nå er ivrige turfolk selv, forteller Tone og Knut Vole.

Den norske Friluftslivsprisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og friluftslivsfestivalen «Friluftsliv for alle».

Juryen består av: Dag Kaas (leder), Berit Lein (Miljødirektoratet), Lars Sponheim (fylkesmann i Hordaland), Trond Berg (programskaper i NRK), Jan Bøhler (stortingsrepresentant AP), Ingjerd Schou (stortingsrepresentant H), Arne Nævra (stortingsrepresentant SV), Kjell Haugen (festivalen Friluftsliv for alle), Arne Danielsen (sekretær).

Tidligere vinnere av Friluftslivets Hederspris:

1995: Ragnar Frislid

2018: Norsk Leirskoleforening

Juryleder Dag Kaas - 918 15 240

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.