Verdig velkomst for flykningene

- Mange vil etter hvert merke at det koster å hjelpe flyktningene som nå kommer til Norge. Vi må likevel ha råd til å gi flyktningene en verdig velkomst og å verdsette den kompetansen de representerer. Denne kompetansen kan etter hvert komme Norge til nytte.

Dette sier Unio-leder Anders Folkestad i en kommentar til regjeringens opplegg for finansiering av flyktningsituasjonen som ble lagt fram i dag.
- Situasjonen er krevende og fortsatt uoversiktlig. Og midt i en så vanskelig situasjon legger regjeringen farm et opplegg som forsøker å ivaretar flere hensyn, sier Folkestad.

Folkestad mener at skattejusteringene virker balanserte, med "inngrep" både i formueskatten og i personskatten.
- Derimot er det vanskelig å forstå at det kuttes i norskopplæring og i kvalitetstiltak for barnehagen. Dette er områder som trenger forsterking, ikke minst med tanke på integrering og arbeid, sier han, og peker på regjeringens forslag om å redusere antall norskopplæringstimer for asylsøkere fra 250 timer til 175 timer.

Han advarer også mot varig kutt i bistandsmidlene for å dekke inn kostnadene som vil følge med økt antall flyktninger.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.