ŠKODA

Verdenspremiere på helt nye ŠKODA OCTAVIA

Del
I 2018 var ŠKODA OCTAVIA Norges mest solgte bil med tradisjonell drivlinje. Nå kommer det en helt ny generasjon – med større plass, nytt designspråk og ikke minst: OCTAVIA blir nå tilgjengelig som ladbar hybrid.

OCTAVIA er på mange måter selve hjertet hos bilmerket ŠKODA. I kveld hadde den fjerde generasjonen av modellen verdenspremiere i Praha.

  • Nytt utstyr: Head-up display, «shift-by-wire»-girskift og nye Ergo-seter med massasje og ventilasjon tilgjengelig
  • Nå endelig som Plug-in hybrid, men også mildhybrid og effektive bensin- og dieselmotorer
  • Enda rommeligere, og mer emosjonelt design
  • Nytt interiør med digitalisert dashbord
  • Enda sikrere med flere førerassistentsystemer

– ŠKODA OCTAVIA har vært vår viktigste bil i mange år. For mange av våre kunder er OCTAVIA selve symbolet på ŠKODA og alt vi står for, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene. Nye OCTAVIA tar dette enda et steg videre når den ved lansering sommeren 2020 også blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg har designet også fått et betydelig løft. Parallelt har vi nå ekstremt gunstige pakker på dagens generasjon tilgjengelig hos våre forhandlere, sier Thomas Meiner, Direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller.

Nye ŠKODA OCTAVIA får et kraftig løft, både utvendig og på innsiden. OCTAVIA blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter blir standard. Innvendig vil et helt nytt interiør med mer høyverdige materialer og en ny generasjon infotainmentsystem løfte OCTAVIA til nye høyder.

– Alt ligger til rette for at ŠKODA OCTAVIA fremover forblir en av våre mest attraktive modeller, både som ladbar hybrid, men også med tradisjonell drivlinje, sier Meiner. 

– OCTAVIA er enormt viktig for ŠKODA, derfor har vi nå utviklet den helt på nytt. Resultatet er den beste OCTAVIA noen gang – den er rommeligere, mer praktisk og sikrere. Når vi avduker den siste generasjonen akkurat til 60-årsjubileet, har vi tatt et stort skritt forover. OCTAVIA har bidratt betraktelig til utviklingen av merket. Jeg er veldig trygg på at den nye generasjonen vil gjøre sitt for å fortsette denne positive utviklingen, sier Bernhard Meier, direktør for ŠKODA AUTO.

Større og med bedre plass

Den fjerde generasjonen av ŠKODA OCTAVIA blir en god del større enn sin forgjenger. Stasjonsvognen blir hele 22 mm lenger og 15 mm bredere enn dagens modell, og blir derfor 4,689 mm lang og hele 1,829 mm bred. Akselavstanden er 2,686 mm. Med andre ord får den allerede rommelige familiebilen enda mer plass.

Benplassen i baksetet økes med 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen øker til klasseledende 640 liter.

Interiøret har fått et helt nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen. Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg, også i et pustende ThermoFlux-materiale. Nye OCTAVIA blir dessuten tilgjengelig med tre-soners klimaanlegg.

Nye ŠKODA OCTAVIA lanseres i første omgang med utstyrslinjene Active, Ambition og Style, men blir senere tilgjengelig både som den tøffe offroad-utgaven SCOUT og den sportsligste utgaven OCTAVIA RS.

Selv om nye OCTAVIA har blitt større, er den likevel en av mest aerodynamiske bilene på markedet med en imponerende luftmotstandskoeffisient (Cd), på 0,26. Som kombikupé vil denne verdien synke ytterligere, til 0,24.

Teknologiske fremskritt

ŠKODA OCTAVIA har den siste versjon av det modulære infotainmentsystemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM, og er om ønskelig alltid online. Det betjenes med intuitive touchflater, «gesture control» eller den smarte stemmestyrte assistenten Laura.

Nye ŠKODA OCTAVIA blir den første ŠKODA-modellen som kan leveres med head-up display. Det er også første gang «shift-by-wire»-teknologi blir tilgjengelig i en ŠKODA. Det betyr at girspaken ikke lenger er koblet til girkassen mekanisk. Den tradisjonelle girspaken er derfor byttet ut med en ny kontroll-modul i midtkonsollen som har en liten bryter for valg av kjøremodus – R (revers), N (nøytral), D/S (drive/sport), samt en knapp for parkeringsmodus, P.

Nye OCTAVIA får også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer. «Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy. «Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig på nye OCTAVIA. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes.

Ved hjelp av «Hands-on Detect» kan også bilen avgjøre om sjåføren holder i rattet eller om han ikke lenger har kontroll over bilen som følge av en potensiell medisinsk nødsituasjon. Dersom en slik situasjon oppstår, vil «Emergency Assist» stoppe bilen.

Den prediktive cruisecontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen. Systemet kan nå kontrollere både gasspådrag og bremsing fra stillestående og opp til 210 km/h.

Nye OCTAVIA kan leveres med trådløs tilkobling og lading av mobilen, og «SmartLink+»-teknologi. Ønsker du en optimal lydopplevelse, kan et helt nytt Canton-lydanlegg med 12 høyttalere velges som tilleggsutstyr. LED-amibientbelysning med hele ti stemninger kan velges, med projisering av ŠKODA på bakken under dørene når de åpnes.

Effektive motorer for enhver smak – nå også ladbar

For første gang blir også OCTAVIA tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror SUPERB nå også er. OCTAVIA iV leveres med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk (150 kW), med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWh gir en elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP).

Nye OCTAVIA blir også tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer, og disse er forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og ŠKODAs mildhybridsystem.

– Sammen med CITIGOe iV og den helelektriske familiebilen som kommer neste år, kan vi nå tilby attraktive modeller i de fleste segmenter, uavhengig av drivlinje, og vi har stor tro på at 2020 kommer til å bli tidenes ŠKODA-år i Norge, sier Meiner.

Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler. Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk (81kW) og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk (110 kW) kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48-V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri. Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner.

Begge TSI-motorene blir også tilgjengelige med en sekstrinns manuell girkasse, men da uten mildhybridsystemet.

Nye OCTAVIA tilbys med tre effektive dieselmotorer, med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer.

I tillegg til et dieselpartikkelfilter, er motorene utstyrt med SCR-katalystator og dobbelinjeksjon av AdBlue. Dermed overoppfyller de nye EVO-motorene Euro 6d-standarden for utslipp. Diesmotorene med 150 hestekrefter og 200 hestekrefter er også tilgjengelige med firehjulsdrift.

I tillegg til standardchassis, tilbyr ŠKODA nå tre ytterligere alternativer for nye OCTAVIA: Et 15 mm lavere sportsunderstell, et terrengunderstell (Rough Road), som er hevet 15 mm for høyere bakkeklaring, og et understell med dynamisk støtdemping «Dynamic Chassis Control» (DCC). Dersom man velger DCC, senkes alle modellene, utenom de ladbare hybridene, med 10 mm.

«Simply Clever»

Som alle andre ŠKODA-modeller tilbyr nye OCTAVIA også en rekke smarte løsninger. Sovepakken blir tilgjengelig for første gang i OCTAVIA – her får baksetet to ekstra store nakkeputer og to pledd. For stasjonsvognen blir også elektrisk bakluke tilgjengelig for første gang, og en automatisert bagasjeromsgardin kan leveres.

En multifunksjons lastelomme under hanskerommet gir ekstra lagringsplass, og to små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene. Til sammen fem USB-C uttak kan leveres, inkludert et USB-C-uttak over bakspeilet for enkel tilkobling av blant annet dashbordkamera.

I tillegg leveres nye OCTAVIA med paraply og kost i sjåførdøren, en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken, og mulighet for påfylling av AdBlue (dieselmotorer) med lastebilpistol. Elektronisk utsvingbart tilhengerfeste kan leveres som tilvalg.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om ŠKODA

ŠKODA
ŠKODA
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye