Verdenspremiere på Audi e-tron Sportback

Med verdenspremieren på e-tron Sportback understreker Audi sine elektriske ambisjoner. Audis nye fullelektriske coupé-SUV åpner snart for salg i Norge med en startpris på kroner 521 000,- (levert Oslo).

Audi e-tron toppet utleveringsstatistikkene i oktober i det norske markedet. Audi Norge har store forventninger til sin nyeste elbil, etter at både Audi e-tron 50 og 55 har solgt svært godt siden lansering. Audi e-tron Sportback er bygget på samme lest, men får et mer coupé-preget design og enda flere utstyrsmuligheter.

Audi e-tron Sportback er over 4,9 meter lang, 1,9 meter bred og 1,6 meter høy og kombinerer kraften av en rommelig SUV med designet og kjøreopplevelsen til en firedørs coupé. Designet bidrar til enda lavere luftmotstand, noe som påvirker rekkevidden positivt. Allikevel blir bagasjeromsplassen på hele 615 liter.

De første bilene ankommer det norske markedet våren 2020. Audi Norge åpner for bestilling av Audi e-tron Sportback 50 og 55 i løpet av neste uke.

– Mange har ventet på Sportback-utgaven av e-tron, som har et enda mer dynamisk design og dessuten mange spennende detaljer som gjør at bilen virkelig kommer til å synes på norske veier. Med de prisene vi tilbyr for det norske markedet forbereder vi oss på stor etterspørsel. Vi gleder oss til å starte utleveringene før sommeren, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Audi Norge åpner snart for salg både av Sportback 50 og 55, med en startpris på henholdsvis kroner 521 000,- og 661 000,- (inkludert frakt og levering Oslo). Begge variantene blir tilgjengelige med S line som tilvalgsmulighet. Begge får mulighet for montering av takstativ og hengerfeste, med en tillatt hengervekt på 1800 kg.

Estimert rekkevidde for Audi e-tron Sportback 55 er oppgitt til inntil 477 km etter WLTP-standarden. For Audi e-tron Sportback 50 er rekkevidden på inntil 372 km. Rekkevidde og forbruk kan endre seg når typegodkjenning foreligger senere i år, og påvirkes også av valg av ekstrautstyr.

Begge varianter av Audi e-tron Sportback har godt med standardutstyr, inkludert adaptiv luftfjæring, quattro firehjulsdrift og Virtual cockpit. I tillegg er varmepumpe og ekstra oppvarming for kupé og batteri standardutstyr. Interiøret i bilen preges av høy kvalitet på alle detaljer og høyoppløselige skjermer. Etter hvert blir Functions on demand tilgjengelig for alle Audi e-tron-eiere.

Audi e-tron Sportback 55 har 408 hk tilgjengelig og gjør unna 0-100 km/t på 6,6 sekunder, eller 5,7 sekunder om føreren aktiverer boost-mode. Audi e-tron Sportback 50 har 313 hk tilgjengelig. Ved høye hastigheter senkes bilen automatisk ved hjelp av den adaptive luftfjæringen som er standardutstyr på begge utgaver. Audi e-tron Sportback 50 er utstyrt med et 71 kWh-batteri, mens 55-utgaven er utstyrt med et batteri på 95 kWh.

Muligheten for hurtiglading på henholdsvis 120 kW og 150 kW for de to variantene innebærer at Audi e-tron Sportback er godt egnet for langtur, med muligheten for å lade opptil 80 prosent av batteriets kapasitet på bare en halvtime. Kombinasjonen av lang rekkevidde og ledende ladehastighet gjør Audi e-tron Sportback til en av markedets beste når det kommer til forflytningshastighet. Rekkevidden på bilen må ses i sammenheng med ladehastighet, og her kommer Audi e-tron Sportback og Audi e-tron veldig godt ut, enten du velger 50 eller 55.

– For kundene er den såkalte forflytningshastigheten avgjørende for planlegging av langtur. Rekkevidden og den effekten du kan lade bilen på ved hurtigladestasjoner, gjør at langturen med en Audi e-tron Sportback gjøres unna enda mer effektivt enn hva som er mulig med de fleste andre modeller i markedet, sier Sinervo.

Den senkede bakdelen med den tydelige coupé-linjen gjør at e-tron Sportback kommer til å skille seg ut på norske veier. Det dynamiske designet kombineres med alle de praktiske egenskapene til en fullverdig SUV, med høy bakkeklaring, god plass og firehjulsdrift. Med S line eksteriør som ekstrautstyr forsterkes det dynamiske designet ytterligere, med blant annet større luftinntak. Det blir også mulig å bestille 22-tommersfelger til Audi e-tron Sportback rundt sommeren 2020.

– Rekkevidden, teknologien, bakkeklaringen, firehjulsdriften og størrelsen gjør Audi e-tron Sportback til en veldig aktuell bil for det norske markedet, også med tanke på de prisene vi kan tilby. I tillegg må jeg trekke frem designet på bilen, som er enda mer distinkt og mer dynamisk i Sportback-utgaven av e-tron, sier Sinervo.

Fra-priser og utstyrspakker ligger nå tilgjengelig på Audi.no. Audi e-tron Sportback produseres på Audis CO2-nøytrale fabrikkanlegg i Brüssel.

Øyvind Rognlien Skovli

Morten Moum