Avinor

Verdensnyhet! Widerøe offentliggjør første ruter med verdens første E190-E2 jetfly

Widerøe som første flyselskap i verden og for første gang i internasjonal luftfartshistorie ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Først Bergen-Tromsø-Bergen og to dager senere Bergen-Bodø-Bergen.
Foto: Widerøe

Å bringe FjordNorge og Nord-Norge sammen på en mer effektiv og rask måte har lenge vært et mål for Widerøe. 24. april 2018 tar Widerøes nye familiemedlem, LN-WEA, av fra Bergen lufthavn Flesland retning Tromsø lufthavn Langnes. Oppmerksomheten vil være rettet mot Norge i det Widerøe gjør sitt 114-seters regionale jetfly tilgjengelig for publikum.

E190-E2 er neste generasjons miljøvennlige fly og skal bidra til en bærekraftig fremtidfor norsk luftfart og for Widerøe. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst.

-Vi ser det som spennende og interresant at Widerøe setter inn sitt første jetfly mellom Nord -Norge og FjordNorge. Bodø og Tromsø er to av de viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier Trond Øverås, adm direktør NordNorsk Reiseliv AS

Rutetider
24. april 2018 Bergen-Tromsø WF616 kl. 07:15 – 09:15*
24. april 2018 Tromsø-Bergen WF617 kl. 11:15 – 13:15*

26. april 2018 Bergen-Bodø WF614 kl. 08:10 – 09:45* 26. april 2018 Bodø-Bergen WF615 kl. 12:25 – 14:00 *
Flytiden reduseres med henholdsvis 20 og 15 minutter mot tilsvarende flyvinger der Dash 8 Q400 benyttes. *Tidene representerer ikke rutetidene ved normal produksjon, men første kommersielle flyving med E190-E2.

-Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, adm. direktør i Fjord Norge AS.

-Det er med stor glede vi tar imot Widerøes Embraer E190 når den lander for alle første gang i Norge på Bergen lufthavn Flesland, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor. – Denne flytypen representerer en helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og høyere komfort. Vi er også svært glade for at nettopp Embraer skal gå i ruten mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for både forretningsreisende og turister.

Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor sier at det blir spennende å se hvordan denne flytypen vil gi nye muligheter i regionalnettet: - Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene.

-Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

Billetter er tilgjengelig i booking på wideroe.no. Les og se mer påWiderøe blogg

Foto: Widerøe

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor