Verdensnyhet! Widerøe offentliggjør første ruter med verdens første E190-E2 jetfly

Widerøe som første flyselskap i verden og for første gang i internasjonal luftfartshistorie ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Først Bergen-Tromsø-Bergen og to dager senere Bergen-Bodø-Bergen.

Foto: Widerøe

Å bringe FjordNorge og Nord-Norge sammen på en mer effektiv og rask måte har lenge vært et mål for Widerøe. 24. april 2018 tar Widerøes nye familiemedlem, LN-WEA, av fra Bergen lufthavn Flesland retning Tromsø lufthavn Langnes. Oppmerksomheten vil være rettet mot Norge i det Widerøe gjør sitt 114-seters regionale jetfly tilgjengelig for publikum.

E190-E2 er neste generasjons miljøvennlige fly og skal bidra til en bærekraftig fremtidfor norsk luftfart og for Widerøe. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst.

-Vi ser det som spennende og interresant at Widerøe setter inn sitt første jetfly mellom Nord -Norge og FjordNorge. Bodø og Tromsø er to av de viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier Trond Øverås, adm direktør NordNorsk Reiseliv AS

Rutetider
24. april 2018 Bergen-Tromsø WF616 kl. 07:15 – 09:15*
24. april 2018 Tromsø-Bergen WF617 kl. 11:15 – 13:15*

26. april 2018 Bergen-Bodø WF614 kl. 08:10 – 09:45* 26. april 2018 Bodø-Bergen WF615 kl. 12:25 – 14:00 *
Flytiden reduseres med henholdsvis 20 og 15 minutter mot tilsvarende flyvinger der Dash 8 Q400 benyttes. *Tidene representerer ikke rutetidene ved normal produksjon, men første kommersielle flyving med E190-E2.

-Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, adm. direktør i Fjord Norge AS.

-Det er med stor glede vi tar imot Widerøes Embraer E190 når den lander for alle første gang i Norge på Bergen lufthavn Flesland, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor. – Denne flytypen representerer en helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og høyere komfort. Vi er også svært glade for at nettopp Embraer skal gå i ruten mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for både forretningsreisende og turister.

Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor sier at det blir spennende å se hvordan denne flytypen vil gi nye muligheter i regionalnettet: - Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene.

-Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

Billetter er tilgjengelig i booking på wideroe.no. Les og se mer påWiderøe blogg

Foto: Widerøe