fischer Norge AS

Verdensnyhet på byggeplassen! Varmgalvaniserte ekspansjonsbolter for utendørs bruk

Trenden på byggeplassen har i mange år vist seg å være uheldig når det kommer til bruken av anbefalt innfesting ved utvendig bruk. Vi snakker særskilt om valget av syrefaste A4, eller varmgalvaniserte ekspansjonsbolter. Prisen viser seg til tider å være den avgjørende faktoren, og valget faller på ikke-anbefalte bolter for utvendig bruk. fischer vil snu denne trenden.

Frem til i dag har varmgalvaniserte ekspansjonsbolter ikke hatt dokumentasjon for utvendig bruk, men blir likevel brukt, til tross for viten om at det ikke er i henhold til regelverket.  Nå har festemiddel leverandøren fischer endelig gleden av å kunne fortelle at de, som eneste produsent i verden, har fått ETA-vurdering for utvendig bruk på sine varmgalvaniserte ekspansjonsbolter FBN II HDG

– Dette betyr at du som prosjektleder unngår den store risikoen  pga. manglende dokumentasjon ved valg av varmgalvaniserte ekspansjonsbolter FBN II HDG, sier Salgssjef Nils Rusek i fischer Norge AS.

Etter å ha kjempet lenge mot et rigid lovverk, har ETA tatt en avgjørelse om å fire på noen av de strenge kravene, og latt praksis gå foran teori som lenge har vært gjeldende innen ETA.

fischer er stolte av å presentere sin dokumentasjon for utvendig bruk på våre ekspansjonsbolter FBN II HDG. Dokumentasjonsnr.: ETA-18/0101.

Vedlagte skjema viser beregnet levetid oppgitt i antall år for fischer FBN II HDG M12 ekspansjonsbolter brukt utvendig, i de forskjellige miljøklassene. Oppgitte år er en antakelse gjort på tester utført av ETA og er ingen garanti for levetiden.

Nils Harald Rusek Salgssjef Telefon: 916 27 600 E-mail: nr@fischernorge.no

Om fischer Norge AS

fischer Norge AS
Oluf Onsumsvei 9

fischer-gruppen, med hovedkontor i Waldachtal i Tysklands nordlige Schwarzwald, genererte et salg på 812 millioner euro i 2017 med en verdensomspennende stab på 5000 ansatte. Det familieeide foretaket driver 46 av selskapene i 34 land og eksporterer til mer enn 100 land. Den omfatter de fem divisjonene: fischer festesystemer, fischer bilsystemer, fischertechnik, fischer rådgivning og LNT Automation.

Fischer festesystemer er den teknologiske markedslederen innen viktige områder innen feste teknologi. fischer tilbyr produkter som gir teknisk perfeksjon til et bredt spekter av kunder, fra gjør-det-selv brukeren til håndverkere til planleggere og bygningsingeniører.

Følg saker fra fischer Norge AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra fischer Norge AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.